Gennembrud for digitale fragtpapirer
Stemplernes tid lakker mod enden, når en container skal lodses.
Langt hovedparten af verdens største containerrederier, herunder Mærsk som verdens største, kigger nu sammen på en digital standard for de papirer, der intet bringer af værdi til selve fragten, men som er fuldstændig afgørende for, om lasten kommer i land.
Den nye standard, der nu er enighed om, er det fragtdokument, som beskriver, hvem der ejer lasten. Der har tidligere været fælles standarder for blandt andet skibsankomster og dataforbindelser, skriver Berlingske.
Arbejdet sker i organisationen DSCA (Digital Container Shipping Association), som rederierne stiftede sidste år for at finde en fælles kurs på shippingindustriens papirproblemer.
- International handel involverer i meget stor udstrækning papir. Modtagerne af lasten skal f.eks. have et fysisk dokument i hånden for at kunne komme ned på havnen for at hente sin container. Det betyder, at vi ikke alene har fældet træer for at skabe dokumenterne, men vi har også sendt papirerne med fly rundt i verden, siger Thomas Bagge, chef for DSCA, til avisen.
I dag bliver op mod 20 procent af omkostningerne til fragt brugt på stempler, underskrifter, skriftlig kommunikation og alt muligt andet, som ikke har noget med selve transporten af varen at gøre. Mærsk har sagt, at en digitalisering i høj grad vil kunne fjerne de omkostninger, skriver avisen.
Den nye fælles digitale standard er en de centrale beslutninger i den proces. Udover Mærsk er også schweiziske MSC, franske CMA CGM, tyske Hapag-Lloyd, japanske ONE og Evergreen fra Taiwan blandt de rederier, som har underskrevet aftalen.
Corona satte ekstra fart på
Ifølge Thomas Bagge blev udviklingen blev accelereret, da coronasmitten begyndte at ramme rederierne i foråret.
- Vi er i en industri, som er meget konkurrencepræget, og det har været en udfordring at få ni store rederier til at sætte sig ned og blive enige. Lige på dét punkt har covid været en hjælp, fordi jeg ikke tror, at vi ellers kunne have gjort det så hurtigt, siger han til avisen.
Kilde: https://www.berlingske.dk/virksomheder/n...