Rederier og maritim industri: Fin eksportpakke, men...
Med et bredt politisk flertal sender regeringen nu en redningskrans til eksporterhvervene i form af en eksportpakke på 1,7 milliarder kroner.
Eksportpakken skal understøtte dansk eksport i lyset af covid-19 og den forventede lavere internationale efterspørgsel.
Både Danske Rederier og Danske Maritime har godt at sige om eksportpakken, men ønsker mere fokus på henholdsvis lettere besætningsskifte og coronapas.
Danske Rederier fremhæver specielt de afsatte midler til at følge op på anbefalingerne fra regeringens genstartsteams. Her handler det både om at få udmøntet en grøn, maritim udviklingspulje og om at få forlænget den ordning for besætningsskifte, som regeringen lavede med Danske Rederier og de faglige organisationer i sommer.
- Selv om vores rederier formår at skifte besætninger i langt højere grad end i starten af coronakrisen, så kræver det stadig en håndholdt indsats og mange ressourcer. Derfor bør en forlængelse af ordningen for besætningsskifte være selvskrevet som et af initiativerne, der skal afsættes midler til, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Savner coronapas
Danske Maritime hilser også eksportpakken velkommen, men peger på, at den langtfra løser alle aktuelle problemer. For eksempel hjælper den ikke med at gøre det mindre dyrt og besværligt at sende medarbejdere ud i verden.
- Vi er glade for, at man fra politisk side gerne vil booste dansk eksport, og flere midler til grøn forskning og innovation samt bedre lånemuligheder gør helt sikkert en positiv forskel. Men når det så er sagt, er det stadig den manglende bevægelsesfrihed, der aktuelt udgør den helt store udfordring. På den korte bane er der brug for at sikre vacciner til erhvervsrejsende og/eller coronapas samt dækning af karantæneomkostninger, så vores medlemsvirksomheder ikke mister deres kunder på grund af rejserestriktioner, siger Jenny Braat.
Forlængelse af hjælpepakker
Danske Rederier fremhæver, at der med eksportpakken sker en forlængelse af de hjælpepakker, der holder hånden under virksomheder, der er ramt af corona-restriktioner. Det er vigtigt for de færger, der sejler passagerer til og fra vores nabolande.
- Rejserestriktionerne fjernede med et fingerknips en stor del af forretningsgrundlaget for vores udenrigsfærger, og selvom de stadig sejler gods mellem landene, så er det klart, det kan mærkes, at der næsten ingen passagerer er med. Derfor er vi glade for, at hjælpepakkerne forlænges, siger Jacob K. Clasen.
Aftalen er indgået mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Konservative og Alternativet.
Blandt indsatserne i eksportpakken er:
- Eksportfremme- og rådgivning samt styrket myndighedssamarbejde. Arbejdet skal bl.a. understøtte grønne eksportinitiativer.
- Styrket finansiering og flere grønne projekter til danske eksportører. Blandt andet finansieringsinitiativer og øget risikovillighed i EKF.
- Reserve til håndtering af evt. yderligere ønsker fra genstartteams. Der afsættes 80 mio. kr. i 2021 til opfølgning på eventuelle aktuelle eksportbehov og/eller yderligere ønsker fra genstartteamene, der i marts 2021 skal gøres status på eksporterhvervenes situation.
- Der afsættes en ramme på 75 mio. kr. årligt i 2021-2023 til yderligere initiativer, der styrker dansk eksport, herunder grønne eksportindsatser. Den konkrete udmøntning af rammen skal nu drøftes.
Kilde: https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/d...