Statens miljøskibe snart klar efter fem skandaleår
Miljøstyrelsens fem år lange, skandalefyldte proces med ombygning af to fartøjer til optag af vand- og bundprøver synes at nærme sig målet. Hvis alt går vel i slutfasen, leveres de brugtindkøbte, tidligere britiske offshore-fartøjer færdigombygget fra Faaborg Værft midt i januar. Det skriver Fyns Amts Avis.
Fartøjerne Sif og Frigg, der lå uvirksomme i Svendborg havn i næsten fem år, villkunne være i fuld drift ved udgangen af maj næste år. Det oplyser kontorchef i Miljøstyrelsen, Morten Jepsen til avisen og tilføjer, at coronaen har forsinket arbejdet i omkring seks uger.
Efter oplægningen i Svendborg blev Sif og Frigg midt i juli i år bugseret til Faaborg Værft. Det sydfynske værft vandt udbudet efter, at et tidligere udbud blev annulleret fordi Kammeradvokaten havde lavet fejl i materialet.
Savet over og forlænget
Straks efter ankomsten til Faaborg blev Sif og Frigg savet over agterude for påsvejsning af en forlængende aluminiums-sektion. De to katamaraner forlænges, da de skal udstyres med nyt maskineri, så de kan sejle hurtigere. Efter forlængelsen er skibene ca. 20 meter lange, skriver avisen.
Ved leveringen fra britisk værft i 2011-2012 var de indrettet til transport af mandskab til offshore-platforme. Nu skal de ombygges med faciliteter til optag af vandprøver samt til overnatning og ophold for to personer.
Når Miljøstyrelsen efter den aktuelle plan overtager Sif og Frigg om seks uger, venter nogle måneder med testsejlads samt uddannelse af mandskab.
Styrelsens samlede investering til indkøb, oplægning i Svendborg samt ombygning i Faaborg vil ifølge Morten Jepsen være 45-50 mio. kr.
Dyrere end kontrakten
Som Søfart tidligere har skrevet, blev kontrakten til 30,3 mio. kr. underskrevet i juli 2020 hos Miljøstyrelsen i Odense af direktør for Faaborg Værft, Jan U. Mortensen, og kontorchef i Miljøstyrelsen, Morten Jepsen.
Det seneste bud var lavere end de to foregående på 36,4 mio. kr. for to år siden og omkring 33 mio. sidste vinter, hvor kontraktunderskrivelsen med Jobi Værft blev aflyst på grund af en fejl hos Kammeradvokaten.
Styrelsens tre nuværende fartøjer, deriblandt den sydfynske Liv II, udfases løbende og sættes derefter til salg på auktion.
Kilde: https://faa.dk/artikel/efter-fem-%C3%A5r...