Tørlast-satsning forgylder Norden i tredje kvartal
En stærk kinesisk import har ført til, at Norden er kommet igennem tredje kvartal med et justeret resultat på 27 mio. dollar. Til sammenligning gav samme kvartal sidste år et underskud på fire mio. dollar.
Det fremgår af det netop offentliggjorte årsregnskab.
Det er ikke mindst et sats på den indchartrede tørlastflåde, der har slået kraftigt igennem på bundlinjen. Da tørlastmarkedet var lavt i foråret, tog Norden skibe ind i en forventning om, at skibene med den rigtige positionering ville komme til at lave gode penge i efteråret.
I en pressemeddelelse konkluderer Nordens CEO Jan Rindbo da også, at "Norden leverer stærke resultater i volatile og udfordrende markeder, der er under pres af covid-19 pandemien".
- Tredje kvartal har vist Dry Operators evne til at skabe værdi på baggrund af asset light-drift, og Dry Operator leverer et fantastisk resultat ved at kapitalisere på optimal regional positionering af flåden og skabe rekordhøj aktivitet, siger han og fortsætter:
- På den baggrund opjusterer vi endnu engang forventningerne til det justerede resultat for helåret til 90-120 mio. dollar.
Forventningerne til årsresultatet blev senest opjusteret til 70-110 mio. dollar i slutningen af september.
Igennem kvartalet havde Norden i gennemsnit 311 skibe i Dry Operators flåde. Ifølge Norden stabiliserede spotmarkedet sig igennem kvartalet, og særligt efterspørgsel fra det kinesiske landbrug og økonomiske pakker fra den kinesiske stat var afgørende for aktiviteten. I forhold til andet kvartal sejlede panamax- og supramaxskibene til rater, som var 89 pct. højere.
Slut med flydende lagre
Værre så det ud i Nordens forretningssegment for opererede tankskibe, Tanker Operator. Efter et forår, hvor rateniveauet oversteg de flestes opfattelse af, hvad der er muligt, beskriver Norden nu markedet som "udfordrende". Tredje kvartal gav et justeret underskud på 10 mio. dollar, og Norden har forsøgt at afværge slaget ved at aflevere skibe, når kontrakten udløb, for så at tage enkelte skibe ind igen på lavere rater.
I modsætning til i andet kvartal er efterspørgslen efter tankskibe som flydende lagre ikke længere med til at holde spotraterne i himlen. Den globale efterspørgsel efter olie er lav, og den bliver sågar delvist dækket ind ved at bruge af de rekordstore beholdninger, som befinder sig i lagre til lands verden over.
Det førte til spotrater i tredje kvartal, der for handysize og MR-skibe lå på henholdsvis 8200 dollar og 12.700 dollar om dagen. For Nordens opererede flåde lykkedes det dog at holde et gennemsnit på 10.465 dollar om dagen for handysize og 15.202 dollar om dagen for MR-skibene. Dermed ligger de gennemsnitlige dagsrater for Nordens skibe igennem årets tre første kvartaler på 15.542 dollar for handysize og 18.575 dollar for MR.
Både for tørlast og tank gælder det ifølge Norden, at corona-pandemien stadig spiller markederne et puds. Både tegn på en stabilisering af det globale virusudbrud og tegn på, at en vaccine er ved at være klar vil være positivt for markederne.
mio. dollar | 3. kvt. 2020 | 3. kvt. 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 656,0 | 650,3 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 87,1 | 64,3 |
Driftsresultat efter nedskrivninger (ebit) | 35,2 | 11,6 |
Kvartalets justerede resultat | 26,5 | -3,6 |
EEOI (CO2 pr. ton-mil) | 9,6 | 9,4 |
Egenkapital | 902,7 | 819,4 |
Skibsdage | 41.613 | 35.867 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. september 2020 |