Blinkenberg vil kæmpe for at samle navigatører
- Hvis der skal ske noget med rollerne i overenskomsten mellem lodserne og Danpilot, må vi se på det til september næste år.
Sådan lyder det fra Sune Blinkenberg, direktør i Lederne Søfart, efter at de ekskluderende bestyrelsesmedlemmer i fagforeningens datterorganisation Danske Lodser nu kræver at få overenskomsten med over i den nystiftede forening Danish Maritime Pilots.
Sune Blinkenberg fortæller til Søfart, at han som udgangspunkt forholder sig relativt neutralt til Danish Maritime Pilots ønske. Han henviser til, at det endnu er "fredstid", og at overenskomsten mellem Lederne Søfart og Danpilot, som blev indgået i 2018, tidligst kan genåbnes i september 2021.
- Og så er det jo ikke kun op til os eller Lars (Sigvardt, ekskluderet bestyrelsesformand i Danske Lodser, red.) at bestemme, for Danpilot skal jo også ønske en ny aftalepart, siger Sune Blinkenberg.
Vil kæmpe for fællesskab
Siden ekskluderingen i sidste uge har den nu tidligere bestyrelse i Danske Lodser meldt om en tilgang af medlemmer i Danish Maritime Pilots. Foreningen blev oprettet som en støtteforening, men efter bruddet med Lederne Søfart er der nu indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, hvor vedtægterne forventes at blive ændret, så Danish Maritime Pilots kan få status af faglig organisation.
Ifølge Danish Maritime Pilots er skaren af medlemmer nu oppe på 98 af de 162 lodser, der er ansat hos Danpilot. Det er dog ikke tal, som Sune Blinkenberg kan genkende i medlemsbasen hos Lederne Søfart. Han oplyser, at der er kommet forespørgsler på udmeldinger, men vil ikke sætte et eksakt tal på. Det er dog "langt fra 80", siger han.
- Vi har mange glade lodsmedlemmer, og dem vil vi gerne bruge vores ressourcer på, siger han og henviser blandt andet til, at overenskomsten med Danpilot er én af i alt fem overenskomster, som Lederne Søfart varetager på vegne af lodser.
Har du tænkt dig at kæmpe for at beholde overenskomsten med Danpilot?
- Vi vil i hvert fald kæmpe for at få genvundet det fællesskab, som har været, og som vi mener skal være der fremadrettet. Og det gælder egentlig hele navigatørområdet, for man bliver jo ikke lods uden at have haft en længere karriere til søs.
Er det her et udtryk for, at I i Lederne Søfart har fejlet i serviceringen af lodserne?
- Nej. Det kan man ikke sige.
Ville have flere penge
Sune Blinkenberg forklarer, at Lederne Søfart som forening har "haft en skude, der skulle vendes rundt" efter 15 år med underskud på driften. Derfor har det været nødvendigt at se på forbundets omkostninger, og efter ekskluderingen har Lars Sigvardt da også luftet en utilfredshed med omfanget af de ressourcer, der er blevet tildelt lodserne under Lederne Søfart.
- Når jeg sagde til Lars, at vi bliver nødt til at forsøge at lave det samme arbejde lidt smartere, så sagde han, at han ville have flere penge, siger Sune Blinkenberg.
Han tilføjer, at Lederne Søfart blandt andet har ansat en faglig konsulent, der har lodserne som et af sine hovedområder.
- Så jeg synes absolut ikke, der er belæg for at klandre os for ikke at gøre noget. Tværtimod, siger han.
Hvor håber du, at den her konflikt står om et år?
- Jeg håber sådan set, at de alle sammen – også de seks (ekskluderede bestyrelsesmedlemmer, red.) – kan se, at det her ikke er vejen frem for navigatørstanden, og at de kommer tilbage i butikken. Jeg tør ikke spå, men jeg håber ikke, at vi får skabt yderligere splittelse.
Læs mere: Ekskluderede lodser allierer sig med Fritz Ganzhorn og Maritime People og gør krav på overenskomster