Wärtsilä og ABB med på danskdesignede rekord-færger
Wärtsilä skal levere fire af sine nye W31-motorer til gensets til hver af de to nybygninger, P&O Ferries har i ordre til Den Engelske Kanal ved Guangzhou Shipyard International i Kina.
- Vi har arbejdet tæt sammen med P&O Ferries og deres skibsdesigner (danske OSK-Ship Tech, red.) om designet af de her nye færger og i deres stræben efter at opnå større energieffektivitet og lavere emissionsniveauer. Alt sammen med til at levere en mere bæredygtig operation. Her er Wärtsilä 31 absolut det rigtige valg til at opfylde disse krav, udtaler Karls Hinks, Sales Manager hos Wärtsilä Marine Power, i en pressemeddelelse.
Verdens største
W31-motor-serien kom første gang i drift ombord på Molslinjens ro/pax-færge ’Hammershus’, da den blev leveret for et par år siden. Siden har Wärtsilä haft succes med at sælge motoren, der går fra 8-cylindrede til 16-cylindrede versioner, til en lang række nybygningsprojekter, godt hjulpet på vej af, at Guinness World Records har anerkendt den som den mest energieffektive fire-takts dieselmotor.
Det er 16-cylindrede W31’ere, der skal i de to 230 meter lange dobbeltendede P&O-færger, som skal indsættes mellem Dover og Calais. Wärtsilä oplyser, at motorleverancen til værftet skal finde sted i andet kvartal 2021.
De to nybygninger bliver verdens største dobbeltender færger, når de leveres i 2023. Færgerne får ifølge ABB, der leverer de elektriske systemer inklusive 7,5 MW store Azipods og power og energi-management systemer, hver en batteripakke på 8,8 MWh.