23948sdkhjf

Norsk bud på anvendelse af brint i offshore vind

Brint-drevet brændselscelle kan sammen med en batteripakke i lange perioder helt erstatte dieselgeneratorer på jack up installationsfartøjer

Norske Ulstein er nu klar med deres andet design, baseret på delvis brint-drift til offshore vindindustrien. ”Ulstein J102”, som designet hedder, er et el-hybridt jack up installationsfartøj. Ud over en batteripakke og dieselgeneratorer, så har fartøjet også en brint-drevet PEM-brændselscelle koblet ind på hovedtavlen.

- Vi har nøje analyseret driftsmønstret for jack up installationsfartøjer i offshore vind. Vi har særligt haft et fokus på strømforbruget i de forskellige modes, disse fartøjer opererer i. Analysen viste, at 75 pct. af den tid, fartøjet er jack’ed up og har kranen i drift, vil kombinationen af brændselsceller og en mindre batteripakke kunne levere den nødvendige elektricitet – også til kranens peak-loads, forklarer Ko Stroo, Product Manager hos Ulstein.

Ulstein har tidligere lavet designet til en delvist brint-drevet udgave af selskabets ”SX190 ”SOV (Service Operation Vessel) til offshore vind. Jack up installationsfartøjet har et modulært tanksystem til brinten, baseret på syv 40 fods tankcontainere.

Brændselscellen i kombination med batteripakken vil i de 75 pct. af tiden under operationen, onsite, kunne erstatte dieselgeneratorer. En oplagt fordel ved at anvende en batteripakke på fartøjer med store kraner, er at bremseenergien fra kranen kan genereres til elektricitet og lades ind på batteripakken.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078