CMP vil udskibe 500.000 ton CO2 om året
Hvis en ansøgning til EU falder i hak, bliver Copenhagen Malmö Port (CMP) en central aktør i at opbevare og distribuere store mængder indfanget CO2 til skibe, som sejler CO2’en til lagring i gamle oliefelter i Nordsøen.
Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
Projektet stiler efter at indfange 500.000 ton CO2 om året på Amager Ressourcecenter (ARC), som populært bliver kaldt for Amager Bakke.
Projektet vil blive det første af sin slags i Danmark. Det vil ikke alene bidrage til Københavns Kommunes mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, men også til den nationale målsætning om at reducere Danmarks udledning af CO2 med 70 pct. inden 2030. Konkret vil en årlig CO2-reduktion på 500.000 ton svare til omkring én procent af Danmarks samlede udledning.
Som et af de første og afgørende skridt i projektet indsender ARC i slutningen af oktober en ansøgning til EU’s Innovationsfond i samarbejde med CMP. Målet er at få støtte til både etablering og drift af anlægget, der skal stå færdig i 2025. Parterne søger om mellem 0,5-1 mia. kroner i støtte, som skal finansiere op til 60 pct. af udgifterne til etableringen og driften de første ti år.
Med rør til Prøvestenen
Placeringen nær Prøvestenen, som er en del af CMP’s erhvervshavn, danner ifølge havnen gode betingelser for et partnerskab mellem ARC og CMP. Når CO2’en er indfanget, transporteres den via et kort rør til særlige tanke på CMP’s nærliggende terminal på Prøvestenen. Herfra pumpes CO2’en ombord på skibe, som sejler den videre ud til Nordsøen, hvor den lagres i udtømte oliereservoirer i undergrunden.
I CMP er CEO Barbara Scheel Agersnap begejstret for, at havnen er en del af projektet.
- For CMP’s vedkommende er dette et godt eksempel på, hvordan havnen kan spille en aktiv rolle i den grønne omstilling og indgå i ny banebrydende klimateknologi, der forhåbentligt kan tjene som inspiration for lignende projekter med CO2-fangst i Danmark og i udlandet, siger hun i meddelelsen.
Foruden behovet for økonomisk støtte er der dog en række andre rammevilkår, som skal falde på plads, før projektet kan bliver til virkelighed, fremgår det af meddelelsen fra de to parter.
Læs også: Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip