Svitzer udvider den tyske tilstedeværelse
Svitzer udvider rederiets europæiske tilstedeværelse til at indbefatte havnen i Emden, der er Tysklands tredjestørste Nordsøhavn. Operationen er planlagt til at skulle starte fra årsskiftet.
Det oplyser Svitzer i en pressemeddelelse.
Ifølge den globale danske slæbebådsoperatør, så skal den nye base i Emden have to bugserbåde fast stationeret. Det drejer sig om den 45 pæletræk tons store tractor-tug ’Svitzer Valand’ samt ’Svitzer Vestri’ med azimuth stern-drive og et pæletræk på 60 tons.
’Svitzer Vestri’ bliver leveret som nybygning fra tyrkiske Med Marine senere i denne måned.
Det er først og fremmest Tysklands enorme bilindustri, der over de seneste 25 år har udviklet Emden til forbundsrepublikkens tredjestørste Nordsøhavn. Det vil sige, at det i overvejende grad er bilskibsaktiviteter, der præger den havneoperation, Svitzer nu skal levere service til.
De indre vandveje
Men derudover er Emden også en central base- og logistikhavn for Tysklands offshore vind-aktiviteter i Nordsøen. Emden er samtidigt også en del af det centraleuropæiske netværk af indlands-vandveje via Ems-floden. Derfor bliver Svitzers faste personale på den nye base specialuddannet i netop bugserbådsoperation under disse særlige geografiske forhold, oplyser Svitzer desuden i pressemeddelelsen.
- Som et af Europas vigtige ro/ro-hubs og et centralt link i den tyske autoindustris forsyningskæde er Emden et oplagt strategisk sted at tilføje til vores portefølje. Vi er overbeviste om, at det vil give os mulighed for bedre at betjene nye og gamle kunder, udtaler Lise Demant, adm. direktør i Svitzer Europe.
Den nye Emden-base bliver organisatorisk placeret i Svitzers skandinaviske og tyske klynge. Denne består i forvejen af baser i Bremerhaven, Gøteborg, Malmø og København.