23948sdkhjf

Arbejdsgruppe skal hindre ny Maersk Etienne-sag

Det blev til en pause på 38 dage for skibet "Maersk Etienne" tidligere på året, da skibet lå stille med 27 strandede migranter.

Der var uenighed om, hvem der havde ansvaret for migranterne, som gav den uønskede pause for skibet, der ejes af danske A.P. Møller-Mærsk.

Nu skal en arbejdsgruppe se på, hvordan en sådan situation håndteres bedst i fremtiden. Det skriver Shippingwatch.

Arbejdsgruppen er nedsat af regeringen og har repræsentanter fra tre ministerier, Søfartsstyrelsen og Danske Rederier. Sidstnævntes direktør, Anne H. Steffensen, håber, at der kan findes frem til brugbare løsninger på problemet.

- Et handelsskib skal kunne landsætte de reddede personer straks efter redningsoperationen.

- Løsningerne på dette er til gengæld brolagt af politiske og juridiske udfordringer, siger hun til Shippingwatch.

Tankskibet fra A.P. Møller-Mærsk samlede 4. august de 27 migranter op i tunesisk farvand.

Det var egentlig den maltesiske kystvagt, der havde bedt Mærsk-skibet om hjælp, men da redningsaktionen blev gennemført, var skibet drevet over i tunesisk farvand.

Hverken Malta eller Tunesien var dog indstillet på at tage imod migranterne, og derfor forsøgte de danske myndigheder at finde en løsning.

Til sidst blev migranterne flyttet til ngo-skibet "Marie Jonio", som havde fået tilladelse til at lægge til havn på den italienske ø Sicilien. Der gik 38 dage, fra de blev samlet op, til de fik lov til at gå i land.

Hos Danske Rederier ser Anne H. Steffensen to spor i arbejdsgruppen. Der skal blandt andet kigges på en dansk beredskabsplan, som kan løftes på europæisk plan.

- Og dels det spor, der handler om at få analyseret de gældende konventioner, så vi kan få dem gjort mere tidssvarende i forhold til den reelle situation i særligt Middelhavet, siger hun til Shippingwatch.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141