MAN i spidsen for udvikling af ammoniak-motor
Med en investering fra Innovationsfonden skal et nyt dansk konsortium nu udvikle en totakts-ammoniakmotor til skibsbranchen.
Det oplyser Innovationsfonden i en pressemeddelelse.
Formålet er at konstruere og demonstrere et komplet skibsfremdrivningssystem, som skal bane vejen for den første kommercielle ordre på et skib med fremdrivning baseret på ammoniak.
Læs også: MAN B&W-motor til ammoniak under udvikling i København
Konsortiet, der har fået navnet Aengine, skal ledes af MAN Energy Solutions. Konsortiet består desuden af det danske firma Eltronic Fueltech, som leverer brændstofsystemer, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) samt klasseselskabet DNV GL.
Motoren skal efter planen være klar i 2024. På MAN Energy Solutions' forskningscenter i København skal projektet resultere i en demonstration af en skibsmotor i fuld skala, som kører på ammoniak.
Ser oplagt potentiale
Projektet består af tre faser. Først er der konceptudvikling og den indledende konstruktion af en ammoniakmotor. Så kommer konstruktionen af et brændstofsystem til ammoniakdrift, og endelig kommer der til at stå prøvekørsel i fuld skala på programmet.
Ifølge Innovationsfonden er ammoniak interessant som energikilde, fordi det ikke indeholder kulstof, og dermed ikke frigiver CO2 ved forbrænding. Samtidig kan produktionen baseres på elektricitet fra bæredygtige energikilder og kan frit skaleres uden behov for en kulstofkilde.
Eftersom der allerede transporteres store mængder ammoniak rundt i verden, er det en i forvejen veletableret handelsvare, som går gennem ca. 120 havne verden over. Nogle af disse havne tilbyder også opbevaringsfaciliteter. Dermed er infrastrukturen allerede på plads til at kunne anvende ammoniak til skibsfremdrivning, lyder det fra investoren.
Læs også: Danmarks motorproducent: "De største investeringer er ikke på skibet, men i havne-infrastruktur"