Hafnia vil kontrahere metanol-drevne skibe til nyt joint venture
Produkttankrederiet Hafnia tager et skridt i retning mod at bruge et af de tre nye brændstoffer, der spås en fremtid med potentiale til at gøre shipping CO2-neutralt.
Det sker i forbindelse med, at rederiet har investeret i opførelsen af et anlæg i USA, der skal producere metanol med naturgas fra kilder i nærheden som den primære ingrediens. Målet er at erstatte en del af den metanol, som i dag bliver produceret med kulkraft.
Anlægget vil blive bygget i staten Washington på den amerikanske vestkyst. Når anlægget er færdigt, vil det producere 3,6 mio. ton metanol om året, svarende til en MR-last hver fjerde uge. Metanolen skal sejles til Asien, hvor den blandt andet vil blive omdannet til olefiner, som bliver brugt i produktionen af alt fra ansigtsmasker til mobiltelefoner.
I en pressemeddelelse oplyser Hafnia, at rederiet sammen med den unavngivne partner investerer 10 mio. dollar i det nye anlæg. Nok så interessant er dog et afsnit i pressemeddelelsen, som beskriver de tonnagemæssige sider af aftalen. Her skriver Hafnia, at rederiet også vil "bidrage med og operere skibe bygget til formålet", som med dual fuel-maskineri skal sejle delvist på metanol.
Skibene, der betegnes som næstegenerations dual fuel, skal transportere en tredjedel af den metanol, som det nye anlæg kommer til at producere.
- Disse fartøjer vil være knyttet til en 19-årig charter med et tilfredsstillende garanteret afkast i løbet af perioden, skriver Hafnia.
Over for Tradewinds fortæller Hafnias CEO Mikael Skov, at valget af byggeværft til de nye skibe vil blive truffet senere.
- Afhængig af skibenes endelige størrelse (MR eller LR2) vil der sandsynligvis blive brug for to til fem skibe, siger Mikael Skov til Tradewinds.
Læs også: Topchef: Store dele af skibsfarten vil vælge ammoniak