DFDS-søfolk går ned i løn i fire måneder
Det får nu konsekvenser for de ansatte på DFDS' to Oslo-både, at passagertallene er faldet til 30 pct. af niveauet sidste år, og at skiftende rejserestriktioner imellem Danmark og Norge gør det svært at drive en stabil forretning.
For 26 ud af de 68 tjenere, der arbejder på de to færger, betyder det, at de nu mister jobbet. For en række andre søfolk kommer det til at betyde mindre i løn.
Det oplyser DFDS i en pressemeddelelse.
Sammen med Metal Maritime har rederiet indgået en aftale om nedsatte udeperioder og reducering af hyren på 17,5 pct. for en periode på fire måneder for deres medlemmer ombord, der udgør langt den største del af besætningen på de to skibe på ruten.
- Det er en meget vigtig aftale for Oslo-båden. Den hjælper os med at sænke omkostningerne så meget, at vi har bedre mulighed for at holde 'Pearl Seaways' og 'Crown Seaways' i drift i de næste vanskelige måneder og dermed sikre arbejdspladser og rejsemuligheder til Norge på trods af de ekstreme forhold, ruten sejler under i øjeblikket, siger Kasper Moos, der er passagerdirektør i DFDS, i pressemeddelelsen.
Han tilføjer, at en række forudsætninger er anderledes for tjenerne ombord, og at det derfor ikke har været muligt at indgå en tilsvarende aftale med deres fagforening 3F.
- Selv om vi med aftalen med Metal Maritime kan sikre sejladsen og dermed rigtigt mange arbejdspladser ombord og på land, må vi også erkende, at fortsat drift har en pris, og vi er meget kede af at opsige tjenere, der har været med til sikre servicen og ruten gennem en meget vanskelig periode. Til gengæld er vi taknemmelige over, at vi sammen med Metal Martime har kunnet finde en løsning, der giver os mulighed for at vinde tid, indtil tingene vender til det bedre, siger Kasper Moos.
Efter den midlertidige rutelukning fra 15. marts til 25. juni blev ruten genåbnet med ny sejlstruktur. Det betyder, at skibene også lægger til i Frederikshavn undervejs mellem Danmark og Norge, så skibene samtidig betjenter ruten Frederikshavn-Oslo, og med styrket fokus på passagerer med transportbehov og fragtkunder og reduceret bemanding.
- Denne strategi har i høj grad været med til at holde skibene sejlende, og med den nyeste aftale med Metal Maritime er vi i stand til at løse et stort problem i fællesskab – det er vi stolte af i DFDS, siger Anne-Christine Ahrenkiel, DFDS’ chief people officer, i pressemeddelelsen.
Som Søfart tidligere har skrevet, har corona-krisen været hård for de danske færgerederier, der sejler til udlandet, og det har fået Scandlines til at snakke om, at fyringer kan blive svære at undgå.
Læs også: Scandlines forudser fyringer efter passagernedgang