Mærsk gør op med Safmarine
Mærsk tager nu endnu et skridt på sin vej mod at integrere forskellige dele af koncernen under Mærsk-navnet. Denne gang er det rederiet Safmarine og speditionsselskabet Damco, der står for tur, oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.
Det betyder blandt andet, at Safmarine-brandet nu bliver en del af Mærsk. Damco-brandet Air and LCL (less than container load), vil blive kombineret med Mærsks andre logistik- og serviceprodukter, og så vil der blive introduceret en mere simpel og kundeorienteret organisation ved navn Ocean & Logistics.
Mærsk nævner i meddelelsen, at værdigrundlaget i Safmarine og Mærsk har nærmet sig hinanden i takt med, at begge selskaber har fokuseret på at opbygge en digitalt funderet forretning omkring kunden.
- Med integrationen af Safmarine kan vi præsentere Safmarines kunder for alle ydelser inden for Ocean og forsyningskæder samt mere skala. Samtidig er jeg meget begejstret over at få Safmarines passion for kunderne nærmere Mærsk ved at sammenlægge vores teams, siger Vincent Clerc, der er Mærsks CEO for Ocean & Logistics, i meddelelsen.
Op mod 27.000 medarbejdere berørt
Øvelsen vil berøre mellem 26.000 og 27.000 ansatte hos Mærsk, hvor en lang række medarbejdere får nye funktioner eller teammedlemmer, fordi Safmarine-ansatte skifter til Mærsk-brandet, og Hamburg Süd og Mærsk får samme regioner frem for selvstændige regioner, som det er tilfældet i dag.
Det oplyser Mærsk til Ritzau Finans.
Der vil formentlig også blive enkelte afskedigelser i forbindelse med ændringerne. Mærsk sætter ikke antal på. I stedet vil selskabet fortælle mere om ændringerne i sit regnskab for tredje kvartal, skriver Ritzau
Sker i løbet af efteråret
Som følge af ændringerne vil Safmarine og Damco ikke længere blive markedsført som selvstændige brands "ved udgangen af 2020".
Foruden forandringerne i Damco og Safmarine vil Mærsk også simplificere sin globale organisationsstruktur i Ocean & Logistics. Som en del af den øvelse skal back office-funktionerne i Mærsk og Hamburg Süd rykke tættere sammen i mere kundeorienterede teams. Mærsk og Hamburg Süd fortsætter dog som to seperate varemærker med en differentieret servicemodel.
Som Søfart skrev tidligere i dag, har Mærsk ifølge Reuters varslet fyringer i en intern mail som en konsekvens af omstruktureringerne. Det bliver dog ikke nævnt i den seneste pressemeddelelse fra rederiet.
Safmarine oplyser i en pressemeddelelse, at integrationen med Mærsk rent praktisk vil komme til at ske i faser igennem resten af året. Fokus vil være på at mindske forstyrrelser for kunderne og tage hånd om medarbejderne. Fra oktober 2020 vil forskellige teams i Safmarine blive lagt ind under Mærsk.
Safmarine har historisk set været forbundet med nord- og sydgående sejladser samt ruter til og fra Afrika. Mærsk købte rederiet i 1999, og valgte dengang at beholde Safmarine som en selvstændig enhed i stedet for at lægge det ind under Maersk Sealand-brandet. I 2011 blev en række interne funktioner i Safmarine dog lagt ind under Maersk Line, og nu følger så den fulde integration.
To Damco-produkter består
Siden 2018 har Damco udelukkende fokuseret på spedition, og ifølge Mærsk har Damco tilført sine kunder stor værdi inden for luftfragt samt fragt af søbårne laster i størrelse, der er mindre end en container (LCL). For Mærsk står det klart, at Mærsks kunder også kan få nytte af, at rederiets vifte af transportydelser bliver udvidet med de to ydelser fra Damco.
- Virksomheder har brug for luftfragt og LCL-produkter for at forbinde deres forsyningskæder, og med disse tilbud solidt placeret i vores globale integrerede portefølje stiler vi mod at betjene vores kunder bedre og mere effektivt på tværs af deres forsyningskæder, siger Vincent Clerc og fortsætter:
- Vores kollegaer i Damco har leveret en bemærkelsesværdig indsats under udfordrende markedsforhold ved at betjene kunder med fokus, disciplin og ekspertise, som nu vil blive et stærkt aktiv for vores kunder i Mærsk.
Læs også: Pres på Mærsk for salg af Damco