23948sdkhjf

Kære reder, beslut dig nu!

Hvis man udskifter sine dieselmotorer nu, kan man undgå unødvendig dyre investeringer. Det skyldes de nye IMO TIER 3-krav, som træder i kraft i 2021.

Nye IMO-krav til dieselmotorer gælder fra d. 1. januar 2021, og fokus er denne gang på at udlede mindre kvælstofoxid (NOx). De nye krav betyder, at installationer af nye dieselmotorer bliver mere omfattende i fremtiden.

Skibsredere, skibsinspektører mv. kan altså med fordel beslutte nu, om man ønsker at følge de nye IMO TIER 3-regler, alternativt om man vil foretage investeringen inden 1. januar, idet det så ’blot’ er de eksisterende IMO TIER 2-regler, der skal overholdes. Mens en motor købt efter 1. januar skal opfylde yderligere kraftige krav til reduktion af udstødning (se boks).

Det forklarer Preben Vogt, COO i Granly Diesel A/S.

”Det bliver en ny verden for den maritime branche at skulle opfylde de her krav, for de
de nye IMO TIER 3-regler vil kræve en væsentlig mere omfattende installation,” forklarer han og understreger, at rederne virkelig har noget at hente, såfremt de handler med rettidig omhu.

I praksis betyder det, at der skal installeres en SCR Unit i udstødningssystemet samt en
tank med tilhørende indsprøjtnings system til Urea væske (Blue Add) i maskinrummet eller i casingen. Og det vil helt sikkert udfordre pladsen i mange maskinrum. Uanset hvad rederierne vælger, har Granly Diesel A/S og Cummins en løsning, fortæller Preben Vogt.

”Vi har Cummins-motorer klar på hylden til hurtig levering, såfremt man ønsker en installation i indeværende år. Og ønsker rederierne at følge de nye TIER 3-regler, er Cummins også klar med en komplet TIER 3-løsning,” siger han.

Cummins har investeret store summer i at udvikle deres egen SCR system, og nu kan det så leveres som et komplet system sammen med Cummins motoren. Granly Diesel er eksperter på feltet, og salgsafdelingen står altid til rådighed til en snak om motorudskiftninger.

Tlf 2265 5550
Læs mere på GranlyDiesel.com

NYE NOX-REGLER FOR DIESEL MOTORER
De nye regler, der træder i kraft d. 1. januar 2021, indfører ECA - områder der dækker Nordsøen og Østersøen. Disse ECA - områder omfatter samlet set Østersøen, de indre danske farvande, Kattegat, Skagerrak, Den Engelske Kanal og Nordsøen, syd for 62° nordlig bredde og øst for 4° vestlig længde.

For nye skibe er det køllægningsdatoen, der er afgørende for, hvilke regler der gælder. Hvis kølen er lagt eller hvor konstruktionen er på et tilsvarende byggestadie på eller efter d. 1. januar 2021, gælder Tier 3-reglerne, hvis kølen er lagt i 2020 gælder Tier 2-reglerne også
selvom skibet afl everes efter d. 1. januar 2021.

For eksisterende skibe, hvor der installeres nye motorer, gælder Tier 3-kravene for motorer med en effekt over 130 kW, der installeres i eksisterende skibe d. 1 januar 2021 eller senere samt ved ”større ombygninger af motorer” - dvs. hvis en motorydelse ændres udover begrænsningerne i dens godkendelsescertifi kat eller fx brændstofsystemet ændres. Man er dog undtaget for reglerne, hvis en motor udskiftes med en identisk motor.

Hvis en motor installeres i et eksisterende skib inden den 1/1 2021, så er det Tier 2-kravene, der er gældende, også selvom installationen først synes og godkendes efter d. 1. januar 2021 – det er installationsdatoen der er afgørende, og det skal dokumenteres, at motoren
er installeret i skibet på den endelige driftsplads før d. 1. januar 2021, hvis syn og godkendelse først foregår senere. Det er ikke nok, at motoren er leveret til rederen/fartøjet eller står i maskinrummet.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062