Hver femte Norden-sømand sejler ud over kontrakt
Selvom det er lykkedes Norden at udskifte 106 søfolk siden starten juni, er der stadig store udfordringer med at gennemføre besætningsskifte på Nordens skibe.
Nordens CEO Jan Rindbo fortæller til Søfart, at omkring 20 pct. af rederiets søfolk i skrivende stund arbejder ud over det, deres oprindelige kontrakt tilsagde.
- Vores team har arbejdet rigtig hårdt på at få det til at lykkes, men det går jo lidt i bølger, hvad man kan i de forskellige lande. De lukker jo op og ned, så det er lidt af et puslespil, siger han.
Jan Rindbo fortæller, at flere lande har åbnet op for muligheden over sommeren. Heriblandt Danmark, hvor en stor del af Nordens besætningsskifter er foregået i forbindelse med, at et af rederiets skibe er kommet forbi.
Asien halter efter
Han vurderer, at udfordringerne omkring besætningsskifte fremadrettet afhænger af to ting. For det første af udviklingen i spredningen af covid-19, og for det andet af den politiske velvilje til at gøre det muligt for søfolk at komme af og på skibene. Særligt i forhold til den politiske vilje er der råderum for forbedringer nogle steder i verden.
- Jeg synes egentlig, at der fra dansk side har været god forståelse, og vi har fået nogle gode aftaler igennem. Men jeg synes, at det svinger lidt mere i Asien, siger Jan Rindbo.
Han understreger, at begrænsningerne i mange lande ikke kun handler om de besætninger, der er ombord på skibene, men at søfolk på land går rundt uden indtægt.
- Vi har jo også et problem i forhold til de søfolk på land i fx Filippinerne, der ikke kan komme ud og arbejde, og som kun er kontraktansatte. Så det er vigtigt, at vi fortsætter den her fremgang i besætningsskiftene, siger han.
Læs også: 112 Norden-søfolk overgår til delvist indisk-ejet selskab