Lokale medier: Derfor sejlede 'Wakashio' så tæt på kysten
Siden det 299,5 meter lange bulkskib 'Wakashio' grundstødte på et koralrev ved Mauritius den 25. juli, har det helt centrale spørgmål været, hvad skibet i det hele taget lavede så tæt på kysten.
Der har ikke været meldinger om tekniske fejl, der kan have ledt til grundstødningen. Oplysninger fra den lokale kystvagt indikerede dog tidligt efter grundstødning en vis grad af forsømmelighed, eftersom den i en time forgæves forsøgte at komme i kontakt med skibet for at advare om, at kursen var problematisk – hvilket skibets kaptajn kort før grundstødningen afviste.
Nu understreger oplysninger fra lokale medier i Mauritius sandsynligheden for, at grundstødningen var et resultat af dårligt sømandsskab. Efter at den lokale søfartsstyrelse har afhørt en række besætningsmedlemmer, skriver både Lexpress.mu og Le Mauricien, at skibet ifølge de afhørte gik tæt på land for at fange wifi-signal.
Var til fødselsdag ombord
Ifølge Lexpress har også politiet afhørt dele af besætningen, der giver en mulig forklaring på, hvorfor den lokale kystvagt havde svært ved at komme i kontakt med 'Wakashio's kaptajn. Tre besætningsmedlemmer har forklaret til central criminal investigation department, at der samme dag, som grundstødningen fandt sted, blev fejret en fødselsdag ombord.
Kaptajnen deltog i festligheder med besætningen, og var altså ikke på broen kontinuerligt i perioden op til ulykken skete. De tre besætningsmedlemmer kunne dog ikke oplyse politiet, om den indiske kaptajn havde indsat en anden vagthavende på broen.
Panama peger på vejret
Forklaringen strider imod den forklaring, som 'Wakashio's flagstat Panama ifølge flere medier, heriblandt Gcaptain, afgav i en meddelelse i går.
- Den 14. juli 2020 sejlede bulkskibet fra Singapore mod Tubarao, Brasilien. Alt gik godt indtil den 25. juli, hvor skibet løb ind i ugunstige vejrforhold nær Mauritius' kyst. Da var det nødvendigt at foretage forskellige manøvrer for at ændre kursen som følge af søens beskaffenhed. Alle manøvrer blev superviseret af kaptajnen og førsteofficeren på skibet, som var opmærksomme på situationen og vejrforholdene. Kl. 19.25 den samme dag bemærkede kaptajnen, førsteofficeren og chefmaskinisten, at skibet var holdt op med at bevæge sig, og at det var grundstødt, skriver det panamesiske skibsregister ifølge Gcaptain.
Over for Splash afviser det britiske maritime efterretningscenter Windward dog, at vejrforholdene omkring Mauritius var særligt udfordrende den 25. juli. Der var en storm 1000 sømil syd for Mauritius, men det lader ifølge Windward ikke til at have påvirket andre skibe i nærheden af 'Wakashio'.
AIS-data viser, at 'Wakashio' ændrede kurs med retning direkte mod Mauritius den 21. juli, og at der ikke blev ændret på kursen sidenhen.
Læs også: Grundstødt capesize er tømt for bunker