23948sdkhjf

Grundstødt capesize er tømt for bunker

Imens revner i skroget bliver stadigt større, er det lykkedes at tømme 'Wakashio's brændstoftanke

Situationen omkring det japanske bulkskib 'Wakashio', der siden grundstødningen på et koralrev nær Mauritius har lækket omkring 1000 ton brændstof ud i havet, er nu præget af en god og en dårlig nyhed. 

Den gode nyhed er, at det nu er lykkedes at tømme skibets brændstoftanke for i alt 3000 ton brændstof, så der nu ikke længere er brændstof ombord. Dermed er risikoen for en eksalering af skaderne på det nærtliggende naturreservat minimeret.

Den dårlige nyhed er, at de revner i skroget, som truer med at dele det 299,5 meter lange skib i to, bliver stadigt større. 

I en statusopdatering oplyser MOL, der har skibet på timecharter, at skibet løbende bliver overvåget af fagpersonale bestående af skibsdesignere, eksperter i koralrev samt bjærgningseksperter. 

- Eftersom 'Wakashio' er ude af stand til at navigere, er en tovforbindelse blev etableret imellem et bugserskib og 'Wakashio', så hun ikke vil drive, hvis fartøjets tilstand skulle blive yderligere forværret, skriver MOL.

Der var rundt regnet 3800 ton lavsvovlsbunker og 200 ton diesel ombord, da 'Wakashio' gik på grund den 25. juli. Heraf er omtrent 1000 ton lavsvovlsbunker røget i havet. 

'Wakashio' er bygget i 2007 og sejler under panamesisk flag. Skibet har en kapacitet på 203.130 t.dv. og var i ballast på vej fra Asien til Brasilien, da kursen blev lagt tæt på Mauritius.

Læs også: Indisk kaptajn på 'Wakashio' var inden for normal kontraktlængde

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111