23948sdkhjf

Indisk kaptajn på 'Wakashio' var inden for normal kontraktlængde

Grundstødningen af det 299,5 meter lange capesize-skib 'Wakashio' på et koralrev ved Mauritius skete i en tid, hvor adskillige besætningsmedlemmer verden over sejler langt efter, at deres kontrakter er udløbet. 

Fra flere fronter er der gantagne gange blevet advaret om, at træthed og mistrivsel ombord på handelsskibene risikerer at føre til fejl med alvorlige konsekvenser. Selvom grundstødningen af 'Wakashio' kan ligne konsekvensen af en menneskelig fejl uden åbenlys forklaring, er der dog ikke tale om en konsekvens af manglende besætningsskifte. 

Det skriver Tradewinds med reference til en pressekonference, som skibets ejer og tekniske operatør – Nagashiki Shipping – afholdte i går i Tokyo. 

Her blev det oplyst, at blot to ud af skibets 20 besætningsmedlemmer havde været ombord i længere tid, end deres oprindelige kontrakt tilsiger. 

- Kaptajnen er inden for rammerne af de maksimalt 12 måneder lange periode. Efter den første fem måneder lange kontrakt blev hans kontrakt forlænget til udgangen af september på kaptajnens egen anmodning, oplyser Nagashiki Shipping til Tradewinds. 

Der var tre indiske officerer, en fra Sri Lanka og 16 filippinske besætningsmedlemmer ombord på 'Wakashio'. Som Søfart tidligere har skrevet, forsøgte den lokale kystvagt i en time at komme i kontakt med skibet, da det den 25. juli nærmede sig øen med en mistænkelig kurs. Da kontakten endelig blev etableret, afvist skibets kaptajn, at kursen var problematisk. 

Siden er omtrent 1000 ton brændstof løbet ud i havet og dækket den nærtliggende sandsstrand i olie konsekvenser for dyreliv og den turisme, der er en af ø-statens vigtigste kilder til indtjening. 

Ifølge Bloomberg forventer Mauritius at modtage erstatning for de gener, som grundstødningen har medført. 

- Regeringen vil sikre, at forsikringsselskabet bag 'Wakashio' kompenserer staten og enhver anden enhed eller person berørt af ulykken, siger Mauritius' premierminister ifølge Bloomberg.

Ifølge de lokale myndigheder befinder de resterende mængder olie på skibet sig nu i brændstoftanke, som endnu er intakte. Arbejdet med at tømme tankene pågår stadig. 

Læs mere: VIDEO: MOL-capesize i fare for at knække på koralrev

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218