Japansk bulk-skib skaber miljøkatastrofe i Mauritius
I omegnen af 1000 liter brændstof er lækket fra det japanske capesize-skib 'Wakashio', som gik på grund på et koralrev i Mauritius den 25. juli.
Det oplyser rederiet Mitsui OSK Lines (MOL), der har skibet på time-charter fra skibets ejer og tekniske manager Nagashiki Shipping.
I en opdatering dateret den 8. august bekræfter Nagashiki Shipping, at skibets brændstoftank er sprunget læk, men ingen af de to japanske rederier oplyser nærmere om brændstoftyper og mængder.
Ifølge Reuters er ca. 500 ton bunker blevet løftet fra skibet, mens der fortsat er 2500 ton tilbage, som risikerer at lække ud i havet. Ifølge Tradewinds er der tale om diesel og low sulphur fuel oil.
Det var efter et par dage med uvejr og konstante bevægelser, at skibets brændstoftank sprang læk styrbord.
'Wakashio' var i ballast fra Fjernøsten til Brasilien, da det gik på grund. Der er ikke bekræftede oplysninger om, hvorfor og hvordan skibet og den 20 mand store besætning bestående af indere, srilankanere og filippinere endte på revet.
De 1000 ton lækket bunker er nu drevet ind over koralrevet til kysten, hvor lokalbefolkningen kæmper for at afværge en miljøkatastrofe i en af østatens eftertragtede turistdestinationer.
Akihiko Ono, vicedirektør i Mitsui OSK Lines, oplyser på et pressemøde i Tokyo søndag, at selskabet gør alt, hvad det kan, for at løse problemet.
- Vi undskylder dybt for de store problemer, vi har forårsaget, siger han ifølge Ritzau.
MOL oplyser, at rederiet nu har etableret et katastrofehovedkvarter under ledelse af topchef Junichiro Ikeda, der skal håndtere situationen i samarbejde med myndighederne i både Japan og Mauritius. Rederiet vil desuden sende personale til Mauritius og "yde den nødvendige støtte til skibsejeren så vidt muligt".
- Vi håber, at situationen bliver bragt til en sikker og passende konklusion, skriver MOL i pressemeddelelsen.
Også Nagashiki Shipping vedkender sig et ansvar.
- Vi undskylder for nogen ulejlighed påført den lokale befolkning og alle involverede i skibets ulykke. For at beskytte miljøet fortsætter vi med at gøre vores yderste for at samarbejde med Mauritius og de relevante organisationer i Japan for at tømme skibet for det resterende brændstof, indsamle den lækkede olie og fjerne skibet på sikker maner, skriver skibsejeren.
Ifølge MOL er en flydebom etableret rundt om skibet og et bjærgningsselskab er inddraget i operationen.
Ifølge Ritzau vil Japan sende et katastrofehold bestående af seks personer til Mauritius efter anmodning fra den afrikanske østat, fremgår det af en erklæring fra Japans udenrigsministerium.
- Vi håber, at denne hjælp vil bidrage til genopretningen af miljøet i Mauritius og forebyggelsen af miljøforurening i havet, hedder det i erklæringen.
Frankrig har også sendt et hold med specialister og udstyr mod Mauritius, som tidligere var en fransk koloni, for at hjælpe.
Fredag erklærede Mauritius en "miljømæssig krisetilstand" på grund af olieudslippet. Fagfolk frygter, at olieudslippet vil medføre Mauritius' værste miljøkatastrofe nogensinde.
Læs også: Nordic Tankers overtaget af MOL