23948sdkhjf

Smyril Line i yderligere shortsea-ekspansion

Færingerne etablerer ny ro/ro-rute mellem Rotterdam og Norge med start om to knapt uger

Færøske Smyril Line udvider med en ny shortsea-ro/ro-rute mellem Benelux og Norge. Der sker ifølge det færøske medie KVF fra 12. august i år.

Herfra indsættes rederiets ro/ro-skib ’Akranes’ mellem Rotterdam og den norske kyst med anløb af Stavanger, Trondheim, Rørvik og øen Hitra ud for Norges Trøndelag-region.

Læs også: Smyril Lines nye godsrute viser stabil vækst på første halve år

’Akranes’ betjener i dag Smyril Lines fragtrute mellem Thorlakshöfn på Island, Torshavn på Færøerne og Hirtshals. Denne nye rute er efter det første halve års drift netop kommet ud med meget positive godstal. Derfor erstattes ’Akranes’ på Hirtshals-ruten af et indchartret ro/ro-skib.

Dette skib er ifølge KVF den godt 3.000 lanemeter store ’Mistral’ fra finske Godby Shipping. Skibet har ifølge Godby Shipping 50 reeferplugs. En væsentlig information, da en stor del af grundlaget for ruten til Hirtshals er køletrailere med seafood til kontinentet.

Med operationen af det finske skib kommer Smyril Lines samlede disponerede flåde op på fem ro/ro-skibe samt passagerfærgen ’Norrøna’, som er den eneste bil- og passagerforbindelse til Færøerne og Island. Hirtshals er base for tre af disse ruter.

Udover den godt seks måneder gamle fragtrute med ’Akranes’ og passagerruten med ’Norrøna’, anløbes Hirtshals også af Smyril Lines to palle-ro/ro-skibe mellem Færøerne og Rusland. 

En rute, der blev etableret i 2015 som korridor for eksport af færøsk laks til Rusland i kølvandet på EUs handelsembago mod Rusland efter landets annektering af Krim-halvøen i 2014.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125