23948sdkhjf

Søredning får flere opkald end normalt

Flere bådejere end vanligt kommer i havsnød, fordi de ikke kender deres fartøj godt nok, vurderer Dansk Søredningsselskab i Kerteminde

I øjeblikket rykker Dansk Søredningsselskab i Kerteminde ud til flere med nyindkøbte både, som ejerne endnu ikke er blevet fortrolige med.

Det skriver Fyns Stiftidende

- Der er lidt gang i den. Vi kan godt fornemme, at der er mange, der har fået nye både, hvor de endnu ikke kender den. Så bliver de overrasket af, hvor lidt brændstof, der er, eller hvor hurtigt motoren brænder varm, fortæller Jens Hjorth fra Dansk Søredningsselskab i Kerteminde til Fyns Stiftsstidende.

- Flere har bare ikke lært båden at kende, inden de bevæger sig ud på vandet. Jeg siger ikke, at de gør noget forkert, for de kender jo heller ikke båden, når de lige har fået den, fastslår han og fortæller, at det ofte først på sæsonen er motorstop, og både, der støder på grund, som søredningen må ud og yde assistance til.

Dansk Søredningsselskab er en almennyttig forening, der assisterer fritidssejlere og andre bådejere, ved ikkelivstruende situationer til søs, samt står til rådighed for det officielle redningsberedskab til søs.

Der er i alt 11 stationer i Danmark, og på deres hjemmeside kan man følge samtlig aktioner, og her er det ofte grundstøndning eller motorproblemer, som går igen. 

- Det er jo også meget vejrbetinget. Jo bedre vejret er, jo flere både er der også på vandet, og så får vi nogle flere ture, siger Jens Hjorth.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079