Politisk opbakning til el-færge på Bøjden-Fynshav
Der er umiddelbar politisk velvilje til at indsætte en elfærge mellem Als og Fyn.
Det skriver Jyske Vestkysten, efter at en ny Cowi-rapport anslår den samfundsøkonomiske forretning i investeringen til at ligge på 16 pct. Den store drøm i både Sønderborg og Faaborg-Midtfyn Kommune er dog en bro, men transportordførere fra både Det Konservative Folkeparti og Venstre mener ikke, at det ene udelukker det andet.
- Pengene vil ikke være spildt på en færge, for den kan flyttes til andre steder i Danmark, hvor der er brug for den, siger Kristian Pihl Lorentzen (V), til Jyske Vestkysten.
På den anden fløj er Enhedslistens transportordfører helt med på idéen om en elfærge, men broen springer han over.
- For os er det en gylden mulighed for at skrotte en bro, som ikke har nogen berettigelse. Hvis vi får en elfærge i hurtig frekvens, hvad skal man så begynde med et projekt til 22 mia. kroner for, siger Henning Hyllested til Jyske Vestkysten.
Før bro eller elfærge kan blive en realitet, skal politikerne i Folketinget dog først og fremmest blive enige om at bevilge penge til en forundersøgelse.
Cowi tager i sin rapport udgangspunkt i, at frekvensen på Bøjden-Fynshav, som i dag bliver besejlet af Molslinjen, skal sættes op fra hver anden time til hvert 45. minut, ligesom sejltiden skal reduceres fra 50 minutter til 35 minutter. En statsfinansieret elfærge skønnes at koste 600 mio. kroner, hvorimod en bro ifølge Cowi vil løbe op i 22 mia. kroner.
Læs mere: Cowi anbefaler flere elfærger på Bøjden-Fynshav