23948sdkhjf

Eldrevne havnebusser sejler i København efter halvt års forsinkelse

Efter et halvt års forsinkelse og en ekstraregning på 15,5 mio. kroner er de nye, eldrevne havnebusser fra Damen-værftet nu indsat på deres ruter i København. 

Det skriver TV2 Lorry.

- Med de her fem havnebusser får vi reduceret 44 pct. i den partikelforurening, der kommer fra den kollektive trafik i København. Det siger noget om mængden af partikelforurening, der kommer fra flåden, sagde Frank Jensen til TV 2 Lorry i forbindelse med indvielsen. 

Det er forsinkelser fra værftet i Polen og dernæst corona-pandemien, der er årsagerne til den udskudte indvielse, som oprindeligt skulle have fundet sted omkring indgangen til 2020.

Budgetoverskridelsen hænger sammen med, at det har vist sig at være dyrere end forventet at etablere tre nye stoppesteder for havnebusserne, som nu også gør holdt ved Islands Brygge, Enghave Brygge og Nordhavn. Et fjerde stoppested på Langelinje er indtil videre lagt på is. 

Havnebusserne bliver ladet op om natten, og i løbet af dagen sjatlader de ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen. Opvarmning kommer fra biodiesel (HVO).

Som Søfart tidligere har skrevet, har de fem nye havnebusser kapacitet til 80 passagerer og otte cykler, får en længde over alt på 23,3 meter og en bredde på 5,6 meter og bliver 4,4 meter over vandlinjen. Servicehastigheden bliver 14 km/t, svarende til omkring otte knob.

Læs mere: Københavns nye el-havnebusser bliver hollandske



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125