23948sdkhjf

Cowi anbefaler flere elfærger på Bøjden-Fynshav

En ny bro mellem Als og Fyn giver dog endnu større samfundsøkonomisk gevinst, viser ny rapport

Der vil være grønne effekter og god samfundsøkonomi i at lade flere elfærger sejle hurtigere og hyppigere mellem Fyn og Als. 

Det viser en ny analyse, som Cowi har lavet for det tværkommunale initiativ Ans Fyn Broen, oplyser initiativet i en pressemeddelelse.

Derfor mener Als Fyn Broen, at de bedre færger bør indsættes allerede fra 2024, hvor en ny kontraktperiode begynder. Ruten besejles i dag af Molslinjen under navnet Alslinjen.

Men ifølge Jørgen M. Clausen, der er formand for Als Fyn Broens styregruppe, vil selv hurtigere færger med hyppigere adgange ikke erstatte behovet for en fast forbindelse, da det er et projekt i en helt anden skala og med langt større gevinster, lyder det. 

- En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det bakker vi op om i Als Fyn Broen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga. En fast forbindelse vil samle det fynske og sønderjyske arbejdsmarked og vil være en reel gamechanger for hele Syddanmark. Derfor ser vi bedre færger som et oplagt første skridt på vejen til en fast forbindelse, siger Jørgen M. Clausen i meddelelsen. 

Færger har bedste forrentning

Den nye Cowi-analyse viser, at en hurtigere, hyppigere og eldrevet færgeforbindelse vil have en intern rente – et tal for det samfundsøkonomiske afkast af investeringen – på 16 pct.

Den interne rente for en fast forbindelse er beregnet til 5,5 pct. Men da en fast forbindelse er et langt større anlægsprojekt og dermed en større investering, vil samfundet – trods en lavere intern rente – få en større gevinst i kroner og øre.

Det illustreres af nettonutidsværdien, der viser hvor meget samfundet får tilbage, når man kigger på indtægter minus omkostninger. Nettonutidsværdien af bedre færger vil være 1,7 mia. kroner, viser Cowis analyse. Til sammenligning er nettonutidsværdien for en fast forbindelse cirka 11,4 mia. kroner.

Det er Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune, som startede Als Fyn Broen i 2017. I Faaborg-Midtfyn bakker borgmester Hans Stavnsager (S) op om en bedre færgeforbindelse som et skridt på vejen mod en fast forbindelse – ikke som hinandens modsætninger:

- Set fra et fynsk perspektiv er det oplagt, at vi på den korte bane forbedrer færgefarten, og at vi på den lange bane fortsætter arbejdet for en fast forbindelse. Det tager mange år at beslutte og bygge en bro, også selv om en forundersøgelse af Als-Fyn-broen forhåbentlig bliver en del af Folketingets kommende infrastrukturaftale. Så det giver kun god mening, at vi starter med at skabe en bedre færgeforbindelse mellem Als og Fyn, mens perspektiverne i en fast forbindelse bliver grundigt undersøgt af staten, siger han i pressemeddelelsen. 

Cowis rapport er tilgængelig her.

Læs også: Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095