23948sdkhjf

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Scandlines og Norsepower har nu afsluttet installationen af et 30 meter højt rotorsejl på hybridfærgen 'Copenhagen', der sejler imellem Gedser og Rostock.

Det oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.

Rotorsejlet har en diameter på fem meter. Efter grundige forberedelser, der begyndte i november sidste år, kunne sejlet installeres på få timer under et natligt stop i Rostock.

Som Søfart tidligere har beskrevet, er Norsepowers rotorsejl en moderniseret udgave af Flettner-rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet på 'Copenhagen' er Norsepowers fjerde vellykkede installation, og forventningen er, at rotorsejlet vil nedbringe skibets CO2-udledning med fire til fem pct., uden at det påvirker skibets overfartstid.

Norsepowers rotorsejl er blevet fremhævet som den første maritime vindteknologi, der er kommercielt bæredygtig, om end de første forsøg har vist, at skibets rute er afgørende for rotorsejlets effekt. For eksempel har resultatet ikke været overbevisende på cruisefærgen 'Viking Grace', der på sin rute imellem Finland og Sverige hyppigt ændrer kurs igennem skærgården. Omvendt har Maersk Tankers valgt at beholde to rotorsejl på LR2-skibet 'Maersk Pelikan' efter en positiv forsøgsperiode.

I Scandlines glæder CEO Søren Poulsgaard Jensen sig dog over rederiets nye rotorsejl. 

- Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift. Sammen med Copenhagens hydrodynamiske skrog, der er designet til ruten, og vores hybridsystem, der lagrer overskydende energi i batterier ombord, vil rotorsejlet forbedre ikke bare vores energieffektivitet, men også vores forretning, siger han i pressemeddelelsen. 

Læs også: Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106