Ansatte på Lindø står frem i kritik af Fayard
På trods af politianmeldelser, direkte klager til Fayard og henvendelser til de ansvarlige politikere er det ikke lykkedes en gruppe ansatte i Lindø Industripark at trænge igennem med klager over de gener, som de mener, at den udendørs maling af skibe hos Fayard forårsager.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
- Jeg købte en ny bil for et år siden. Den var under en uge gammel, da jeg måtte skifte vinduesviskere og have hele bilen renset første gang. I 2019 har jeg skiftet viskerblade seks gange. Derudover er bilen blevet klargjort otte gange på 10 måneder. Sidste gang var bilen blevet orange-rød, iøvrigt samme farve som det skib, Fayard havde liggende i dokken, siger Claus Eriksen, der er ansat hos MHI Vestas, til Fyens.
Claus Eriksen tilføjer, at Lindø ligger lige ud til et sårbart naturområde og udtrykker bekymring for, hvad forureningen fra maling betyder for vandmiljøet og dyrelivet.
I Fayard afviser adm. direktør Thomas Andersen anklagerne.
- Vi har ikke selektiv maling. Det er meget mærkeligt, hvis det kun er ca. 12 biler tilhørende ansatte ved MHI Vestas, der er berørt ud af de ca. 800, der holder der hver dag. Vi har en sund og en meget ordentlig virksomhed, og hvis vi gør noget forkert, er det mit ansvar. Men jeg står ikke til troende for gadens parlament, siger han til Fyens.
Han afviser desuden muligheden for at male skibene under overdækning, som det for eksempel sker hos en autolakerer.
- Det er jo en total umulighed. Når Den Gamle Lillebæltsbro bliver malet, overdækker man så den? Ja, punktvis, og hvor lang tid tager det? To år. Når vi har skibe inde, ligger de ni døgn og så er de ude igen. Vi gør ligesom resten af vores kolleger i Europa. Alle overfladebehandler skibe udendørs. Det er sådan man gør, siger Thomas Andersen til Fyens i denne artikel.
Ifølge Thomas Andersen er der i værftets miljøgodkendelse taget højde for, at en vis mængde maling ryger ved siden af.
Læs også: Nabokrig blusser op på Lindø