IMO klar med guide til besætningsskift
FN's søfartsorganisation IMO har netop udsendt en grundig guide til lande over hele verden om, hvordan besætningsskift i praksis kan foregå.
Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
- Den vigtigste konklusion er, at man godt kan foretage besætningsskift under krisen, og det er der hårdt brug for. En del søfolk har været på havet meget længe, og der er behov for, at de bliver afløst. Med retningslinjerne i hånden bliver det forhåbentlig muligt at få flere hjem, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, i meddelelsen.
Brancheorganisationen har selv været med til at udforme retningslinjerne, da det er en hovedprioritet at hjælpe rederierne med at få skiftet besætninger. Lige nu er ca. 10.000 søfolk ombord på danskflagede skibe. Af dem er ca. 2.250 danskere.
Må først anerkende
Guiden gennemgår trin for trin alle facetter af et besætningsskift fra før den søfarende, der skal påmønstre, rejser hjemmefra, til den afmønstrede søfarende er kommet sikkert hjem.
Guiden om besætningsskift er grundig og gennemgår trin for trin alle facetter af et besætningsskift fra før den søfarende, der skal påmønstre, rejser hjemmefra, til den afmønstrede søfarende er kommet sikkert hjem. Der er både gode råd til rederierne og anbefalinger til lufthavne og regeringer, der kan bidrage til at skabe en forsvarlig og smidig proces.
Guiden anbefaler for eksempel, at søfarende under på- eller afmønstring bør undtages fra nationale rejserestriktioner som indenrigsflyvninger og færger. Blandt anbefalingerne er desuden at lave dedikerede områder i havne, lufthavne og ved kontrolpunkter for at mindske rejsende søfarendes kontakt med andre, og at overveje at undtage søfarende, der følger guidens anvisninger, og som ankommer med fly fra andre lande, fra karantæne eller isolation.
En grundforudsætning for, at besætningsskifte kan lade sig gøre, er dog at myndigheder på tværs af landegrænser anerkender søfolkene som nøglemedarbejdere under coronakrisen og giver dem mulighed for at bevæge sig til og fra havnene.
- Udfordringen er de mange forskellige nationale forholdsregler, som bliver indført for at begrænse smitten med coronavirus. Der kan være gode grunde til, at de bliver indført, men vi er nødt til at betragte søfarende som nøglemedarbejdere, der har et særligt behov for at kunne rejse til og fra lande. Jeg krydser fingre for, at så mange lande som muligt vil bruge de nye retningslinjer fra IMO, siger Anne W. Trolle.
Læs også: Norden skifter besætning ved Skagen