Stena markerer fem år med metanol-drift
Stena Line har sammen med Wärtsilä og metanol-distributøren Methanex fejret femårsjubilæet for rederiets introduktion af metanoldrift som alternativ til konventionel oliebunker. Det var således tidligere i denne måned fem år siden, at Stena Line på Remontowa-værftet i Polen sammen med Wärtsilä færdiggjorde ombygningen af ro/pax-færgen ’Stena Germanica’s maskineri fra Wärtsilä til drift på metanol.
Projektet var det første i verden, hvor mediumspeed firetaktsmotorer blev ombygget til metanoldrift, og siden har ro/pax-færgen først delvist og siden helt anvendt dette brændstof til den daglige drift på ruten mellem Gøteborg og Kiel.
– Det var et stort udviklingsspring for os i rejsen mod bæredygtig skibsfart at blive rederiet bag verdens første metanol-drevne skib – og lidt af en bedrift, som vi er stolte af at dele med andre, når vi markerer ’Stena Germanica’s fem års succesfulde operation på metanol, udtaler Carl-Johan Hagman, Head of Shipping & Ferries hos Stena.
Han henviser endvidere til det gode projektsamarbejde med Mathanex og Wärtsilä samt med mange af afdelingerne inden for Stena-koncernen.
11 deepsea-skibe
’Stena Germanica’ er fortsat det eneste shortsea-skib, der anvender metanol som brændstof, mens den alternative bunkertype siden har vundet nogen udbredelse i totaktsmaskineri i deepsea-skibfarten;
Foreløbigt på 11 skibe i to generationer af netop metanol-tankskibe, der bl.a. sejler for Methanex. Her er det MAN Energy Solutions og deres ME-LGI B&W-motorserie, der er involveret.
Ydermere indgik Stena Bulk for nylig et joint-venture med Proman Shipping om bygningen af to metanol-drevne tankskibe til levering i begyndelsen af 2022.
Metanol er sammen med ammoniak og biometan (SNG) de tre fremtidige potentielt CO2-neutrale bunkertyper, Mærsk har udpeget som mulige alternativer til konventionelle fossile skibsbrændstoffer i branchens bestræbelser på at nedbringe CO2-udledningen.