CMP fyrer 40 i Malmø
Corona-krisen kan for alvor mærkes i Copenhagen Malmö Port (CMP), der nu tager konsekvensen og varsler afskedigelser af 40 medarbejdere i Sverige.
Malmø er den største havn for nye biler i Skandinavien, og derfor er havnen kraftigt eksponeret, når bilfabrikker som nu har indstillet produktionen, og salget af nye biler er styrtdykket. Dertil kommer, at årets krydstogtsæson, der fylder meget i CMP's forretning, står hen i det uvisse.
- Jeg beklager virkelig, at vi ikke ser nogen anden udvej end at give varsel om opsigelse. Det er en tung besked at give til medarbejderne, siger CMP's adm. direktør Barbara Scheel Agersnap i en pressemeddelelse.
Hun forklarer, at der i et stykke tid er blevet arbejdet på at finde alternative løsninger.
- Herunder en omfattende spareplan, som blev indledt i marts, og de statslige hjælpepakker benyttes i både Danmark og Sverige, men det er desværre ikke tilstrækkeligt. Faldet i antal anløb og håndterede volumener og dermed indtægtstab er for store, siger hun.
Udvikling er afgørende
På den danske side er der ikke varslet opsigelser på nuværende tidspunkt. Udviklingen af krisen og en række igangsatte initiativers effekter bliver afgørende for, om der også skal varsles opsigelser på dansk side senere på året, lyder det fra havnen.
- For at CMP skal kunne forblive en sund virksomhed også i fremtiden, er tilpasninger til den nye virkelighed nødvendig, selvom det gør frygteligt ondt. Målsætningen er naturligvis at minimere antallet af opsigelser, og samtidig få CMP ud af krisen på bedst mulig vis, så vi står rustet til at møde markedet og efterspørgslen efter Corona-krisen, siger Barbara Scheel Agersnap.
Hun understreger, at CMP er en del af den kritiske infrastruktur, der sikrer, at godstransporterne i regionen fungerer.
- Det er vores intention og håb, at CMP også i fremtiden vil være den fantastiske havn, som vi er i dag. Det er netop hensynet til CMP, både i den akutte krise men også på den lidt længere bane, der er årsagen til den triste besked i dag, siger hun.
CMP melder om, at prognoserne over kommende godsmængder fra rederier og kunder ændres fra uge til uge, nogle gange endda fra dag til dag.
Læs også: Bilskibs-rederi tager dramatiske konsekvenser af corona-krise