Påskemyldretiden er aflyst - danske færger har god plads på vogndækkene
Påsken bliver ikke den normale påskehøjtid for færgerederierne. Scandlines og Molslinjen har samlet sendt ca. 500 medarbejdere hjem
Og det gør ondt hos de danske færgerederier.
Corona-krisen har allerede gjort et alvorligt indhug i antallet af personbiler, som bliver transporteret med to af de helt store færgerederier i Danmark: Molslinjen og Scandlines.
I marts transporterede Molslinjen således lidt under 60 pct. færre biler i år sammenlignet med marts i 2019. Det oplyser rederiet til Søfart.
”Vi har lige nu hjemsendt 367 medarbejdere på vilkår under hjælpepakken og trepartsforhandlingerne,” forklarer pressechef Jesper Maack til Søfart.
Han fortsætter:
”Nu angriber vi påsken med stort fokus på passagerernes tryghed. Vi sælger maksimalt hvert andet sæde i både færger og busser. Der er masser af afspritning og rengøring før under og efter alle ture. Folk kan opholde sig på vogndækket under overfarten, hvis de gerne vil undgå at komme i passagerafsnittet. Det benytter nogle sig af, mens andre tager i betragtning, at der er meget god plads omkring den enkelte på færgerne. Vi gør meget ud af kommunikation fra kaptajn og besætning, og så skilter vi massivt.”
Molslinjen har således indsat en servicevogn på vogndækket på turene for at servicere kaffetrængende passagerer.
Scandlines
Hos Scandlines kan man glæde sig over, at antallet af lastbiler, som transporteres mellem Danmark og Tyskland, ligger nogenlunde på normalt niveau. Rederiet spiller dermed en vigtig rolle i opgaven med at sikre forsyninger til Danmark under corona-krisen.
Rederiet oplyser til Søfart, at man konstant tilpasser sejlplanen efter volumen. I løbet af påsken, hvor der traditionelt er færre lastbiler, til tider en færge ud på begge ruter.
Rederiet har sendt omkring 130 medarbejdere hjem på lønkompensation. Der er primært tale om ansatte i skibenes cafeer og butikker.