Indonesien smækker døren i for danske rederier
Den indonesiske regering er på vej mod et mindre opgør med et frit marked, hvor rederier kan konkurrere frit om opgaver fra Indonesien.
Sådan lyder det fra Danske Rederier, efter at Indonosien har besluttet, at fra den 1. maj vil transport af kul, palmeolie og ris fra Indonesien være forbeholdt skibe under indonesisk flag eller indonesiske rederier. Den form for protektionisme kan komme til at gå ud over danske rederier, som blandt andet fragter kul ud af Indonesien, lyder det fra den danske brancheforening.
- Vi er i høj grad bekymrede over udviklingen i Indonesien. Fra maj måned står vi over for en massiv udfordring med at varetage de opgaver ud af Indonesien, som danske rederier hidtil har stået for – primært på eksport af kul, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier, i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Det er bekymrende, fordi Indonesien er en af verdens største eksportører af kul, og fordi denne form for protektionisme desværre har en tendens til at ”smitte” – og give gode ideer til andre aktører i markedet.
Kan ikke selv
Dansk søfarts samlede eksportaktiviteter til Indonesien løb i 2018 op i 3 mia. kroner. Af de samlede aktiviteter udgjorde tørlastaktiviteter godt 40 pct.
Ifløge Danske Rederier går restriktionerne ikke kun ud over de rederier, som normalt sejler de omfattede varegrupper ud af Indonesien. De går også ud over virksomhederne, som eksporterer disse produkter, da den indonesiske flåde i dag ikke selv har en størrelse, som kan fragte de berørte varemængder ud af landet.
Danske Rederier arbejder i øjeblikket med både europæiske og internationale partnere på at få den indonesiske regering til at gentænke gennemførelsen af lovgivningen. Her har Danske Rederier aktiveret bl.a. International Chamber of Shipping (ICS) samt EU Kommissionen, som har protesteret over for den indonesiske regering.
- Det er vigtigt for dansk skibsfart, at vi udtømmer alle muligheder for at hindre gennemførelsen af denne lovgivning. Der er blandt både indonesiske brancheforeninger – og ikke mindst den internationale skibsfart – bred enighed om, at det vil være ødelæggende for samhandlen med Indonesien, hvis myndighederne i Jakarta vælger at implementere tiltagene fra maj måned, siger Jacob K. Clasen
Han tilføjer, at der desuden er der stor tvivl om, hvordan den indonesiske regering mere præcis har tænkt sig at implementere den nye lovgivning.
- Man har fra indonesisk side ikke just benyttet sig af rettidig omhu i forbindelse med implementeringen af denne lovgivning. På nuværende tidspunkt hersker der stor usikkerhed i markedet om den praktiske udformning af den konkrete lovgivning – hvilket ikke gavner nogen. Hvis ikke den indonesiske regering besinder sig og trækker lovgivningen retur, er det essentielt, at vi får klarhed fremadrettet, siger Jacob K. Clasen.
Læs også: Norden styrer uden om corona-nedsmeltning