Ejer må skyde 138 millioner i J. Lauritzen efter 2019-tab
For det hårdt prøvede tørlast- og gastankrederi J. Lauritzen blev 2019 endnu et år med underskud på bundlinjen.
Det fremgår af rederiets netop offentliggjorte årsrapport.
Året endte med et underskud af de fortsættende aktiviteter på 104 mio. dollar, svarende til 717 mio. kroner. Særligt nedskrivninger for 44 mio. dollar vægtede tungt, og til sammenligning gav 2018 et underskud på mere beskedne 23 mio. dollar.
- Selvom ringe markedsforhold i både tørlast og gastank påvirkede vores resultat i 2019, er der gjort mange strategiske tiltag, for at styrke vores forretning og reducere risici i 2020 og fremover, siger CEO Mads P. Zacho i en pressemeddelelse.
For at forbedre den finansielle situation har J. Lauritzens ejer, Lauritzen Fonden, udvidet aktiekapitalen i rederiet svarende til, at der er skudt ny kapital for 20 mio. dollar (138 mio. kroner) i rederiet, der ikke har givet overskud de seneste fem år.
Sælger ud af flåden
En del af J. Lauritzens bestræbelser på at komme til at give overskud er at forfølge en asset light-model, hvor øvelsen går ud på at operere chartrede skibe frem for at eje sine egne skibe.
XO Shipping var blandt de første til at bevise forretningsmodellens værd, som også har vist sig at fungere godt for Norden. I J. Lauritzen blev syv handysize-bulkskibe solgt fra i løbet af 2019, så der ved udgangen af året var to ejede bulkskibe tilbage i flåden. Imens er flåden af gastankskibe reduceret til 13 ejede skibe.
- Nu har vi mindre markedseksponering, og vi har forøget vores kommercielle fleksibilitet, siger Mads P. Zacho i meddelelsen.
Samtidig er rederiet også blevet opdelt i to uafhængige organisationer.
- Dermed kan vi forfølge en konsolidering i branchen for små gastankskibe og yderligere udvikle Lauritzen Bulkers' digitalt drevne asset light-forretningsmodel i markedet for handysize-bulskibe, siger han.
Forventer bedre 2020
Foruden frasalget af ejet tonnage betyder den nye strategi for Lauritzen Bulkers, at aktiviteten inden for kortsigtede aktiviteter, der dækker aftaler på op til fire måneder, er øget. Desuden er rederiet begyndt at benytte sig af Freight Forward Agreements (FFA) som et redskab til at mindske risici.
For Lauritzen Kosans vedkommende var en af årets vigtige begivenheder, at syv skibe fra Teekay LNG kom ind under Lauritzen Kosans pool af ethylen-gastankskibe.
Læs mere: Lauritzen Kosan får ny pool-partner
På trods af, at den nuværende coronakrise står øverst på J. Lauritzens liste over de største risici er forventningen, at 2020 kommer til at blive et bedre år, end 2019 var det. Der er forventning om en moderat forbedring af markedet i gastank, og tiltagene inden for tørlast bør føre til mere profit, fremgår det.
- Dog er omfanget af coronavirussets påvirkning ekstremt vanskeligt at forudsige og kan potentielt påvirke vores 2020-resultat i betydelig grad, står der i årsrapporten.
J. Lauritzen kontrollerede en gennemsnitlig flåde på 104 skibe i 2019, hvoraf de 70 var bulkskibe. Til sammenligning kontrollerede rederiet gennemsnitligt 109 skibe i 2018.
Læs også: Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen
mio. dollar | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 502 | 565 |
TCE-indtjening | 327 | 381 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 59 | -6 |
Årets resultat af fortsættende aktiviteter før skat | -104 | -23 |
Egenkapital | 131 | 236 |
Rentebærende gæld | 294 | 171 |
Antal ansatte | 499 | 725 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |