23948sdkhjf

Rystad: Olieprisen har kurs mod 10 dollar

Kapaciteten i de globale olielagre er ved at være opbrugt, og lige rundt om hjørnet venter et kvartal, der står til at gå over i de fossile historiebøger – for aldrig før har verden set så stor en overkapacitet af olie. 

Det konkludererer det norske energikonsulenthus Rystad i en ny rapport.

- Med den rate, hvormed olielagre i øjeblikket bliver fyldte, er priserne dømte til at følge samme skæbne som i 1998, hvor Brent (Nordsø-olie, red.) faldt til et historisk lavpunkt på under ti dollar pr. tønde, siger Paola Rodriguez-Masiu, Rystad Energy’s senior oliemarkedsanalytiker, i forbindelse med rapporten. 

Rystad vurderer, at der verden over er 7,2 mia. tønder råolie og olieprodukter på lager verden over, hvis man inkluderer de 1,3-1,4 mia. tønder, der i øjeblikket bliver transporteret på skibe. Det svarer til, at 76 pct. af den globale lagerkapacitet er opbrugt. Rystad vurdererer samtidig, at der igennem 2020 vil blive produceret seks mio. tønder olie mere om dagen, end der vil være behov for, og med den hastighed vil det tage ni måneder, før olielagrene er fyldt til randen. 

- I praksis vil vi dog ramme loftet i løbet af få måneder på grund af operationelle begrænsninger, fremgår det. 

Under normale omstændigheder vil det betyde, at store tankskibe bliver taget i brug som flydende lagre. Ifølge Rystad har Saudi-Arabien og andre olieproducenter dog allerede lagt beslag på stort set hele den tilgængelige flåde af VLCC'ere, og med dagsrater på 2-300.000 dollar for sejlende VLCC'ere er prisen for at bruge skibene som flydende lagre tårnhøj.

Som Søfart tidligere har skrevet, har høje rater for råolietankskibe som regel en afsmittende effekt på raterne for produkttank. Ifølge produkttankrederiet Hafnia er det dog ikke tilfældet endnu. 

En tønde Nordsø-olie koster i skrivende stund 27,80 dollar.3

Læs mere: Hafnia spejder efter opsving i tankrater

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125