23948sdkhjf

Hafnia spejder efter opsving i tankrater

Imens råolietankskibe har kronede dage, betyder den lave oliepris først og fremmest lavere bunkeromkostninger i Hafnia

Imens udbruddet af corona-virus rammer shippingbranchen i et omfang, der for flere af branchens segmenter ikke er set tidligere, har en begivenhed helt uden relation til influenza haft enorm indflydelse på den del af tankrederierne, der sejler med råoile – en regulær priskrig er brudt ud. 

Raterne for de store VLCC’ere har nået endnu højere niveauer, end da raterne senest tog et tigerspring i oktober og november sidste år, og når det sker, plejer det at have en afsmittende effekt på de rederier, der sejler med destillerede olieprodukter.

Sådan nogle rederier er der flere af i Danmark. Ét af dem er Hafnia, der opererer en flåde af 180 produkttankskibe fordelt på LR, MR og handysize. Her mærker man dog først og fremmest den lave oliepris i form af, at den lavsvovlsholdige bunker VLSFO er blevet betragteligt billigere.

Hvor et ton af det nye bunker kostede omkring 600 dollar ved årsskiftet, lå prisen omkring 400 dollar ved indgangen til marts. I skrivende stund er et ton VLSFO dog helt nede i 250 dollar i Rotterdam.

- Der er virkelig sket noget, og når det er din største udgiftspost i en rejsekalkyle, er det noget, der batter, siger Peter Kolding, der er VP for chartering i Hafnia. 

Han tilføjer, at i en normal verden, ville spotraterne for Hafnias produkttankskibe nyde godt af, at der er stor rift om de tankskibe, der tager beskidte laster. 

- Jeg håber, det også bliver tilfældet denne gang, men det er ikke lige så gennemskueligt, som det normalvis ville være, siger han og betegner det aktuelle verdensbillede som "kompliceret".

Giganternes krig

Prisfaldet på den lavsvolvsholdige bunker, som skibe uden scrubber har været henvist til siden indgangen til 2020, hænger godt sammen med udviklingen i råoliepriser. En tønde nordsøolie (Brent) var i starten af januar oppe at koste 65 dollar, men bliver i skrivende stund handlet til 29,50 dollar. 

Årsagen er først og fremmest, at de 24 medlemmer i Opec+ ikke kune blive enige om, hvorvidt de skulle reducere den globale produktion af olie. Særligt Rusland strittede imod, og da forhandlingerne brød sammen, reagerede Saudi-Arabien ved at åbne sluserne på vid gab. Samtidig har Rusland øjnet chancen for at gøre livet surt for de amerikanske producenter af skiferolie, for hvem den nuværende oliepris i manges tilfælde ligger under break even. 

Den lave oliepris har aktiveret fænomenet contango, hvor olieprisen i dag er lavere, end den forventes at være i en overskuelig fremtid. Det er blandt andet kommet til udtryk ved, at et af verdens to absolut største tankskibe – Euronavs 2004-byggede ULCC’ere med en kapacitet på 440.000 t.dv. – ifølge Reuters er blevet chartret af handelshuset Glencore, som trods dagsrater på 37.000 dollar ser forretningspotentiale i at bruge skibet som flydende lager. 

Alt imens ligger spotraterne for VLCC’ere ifølge Tradewinds på 257.300 dollar om dagen i skrivende stund, og også de mindre tankskibe med villighed til at sejle med beskidte laster har sekscifrede spotrater i sigte. 

I Hafnia er Peter Kolding dog ikke i tvivl om, hvorfor raterne i produkttank ikke følger med.

- Kina er på vej på fode igen, men vesten er jo fuldstændigt belejret af den her virus, siger han. 

Riskerer at festen er slut

Peter Koldings analyse hænger godt sammen med udviklingen i raterne for produkttank. Indtil videre holder de status quo vest for Suez, imens eksempelvis LR-rater fra Mellemøsten til Japan siden starten af marts har set stigninger i omegnen af 50 pct. i det såkaldte world scale-indeks, der bliver brugt som målestok for beregning af tankrater.

Hafnias flåde er nogenlunde ligeligt fordelt over markederne øst og vest for Suez, så selvom der er stigende rater i øst, er det altså overordnet set den faldende bunkerpris, der umiddelbart luner i det Hellerup-baserede rederi. 

Med usikkerheden om, hvad alverdens forsøg på at inddæmme corona-udbruddet kommer til at betyde for den globale efterspørgsel, har Hafnia ifølge Peter Kolding ikke planer om at repositionere flåden lige med det samme.

- Som det er lige nu, har vi nok en lille overvægt af skibe i øst, så det er vi meget godt tilfredse med. Og så er der jo det element, at det tager et sted imellem 40 og 60 dage at få skiftet skibet ud til en anden region, siger han og påpeger, at det er småt med klare signaler om, hvor udviklingen bærer henad.

- Så vi risikerer, at festen er slut, når vi kommer derud, siger han. 

Ifølge Oilprice.com forventer oliehandelshuset Trafigura på nuværende tidspunkt, at den globale efterspørgsel efter olie vil falde med 10 mio. tønder om dagen i en udefineret periode. Det svarer til omtrent en tiendedel af det globale forbrug. 

Læs også: Torm-CEO om 2020-udsigterne: "Det er fantastisk"

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11