23948sdkhjf

Ugens leder: Brace for impact

Den globale Corona-pandemi har for længst manifesteret sig som en direkte trussel mod et af Danmarks største eksporterhverv, søfarten.

De globale spillere som Mærsk og DFDS har mærket nedturen siden begyndelsen af februar. Det nye er, at nu kastes færgerederierne som Scandlines, DFDS og Færgen ud i en livstruende krise som følge af grænsenedlukningen.

Det globale perspektiv først:I de to seneste årtier har Kina været et centralt omdrejningspunkt for danske rederier. Mærsk henter cirka 30 pct. af sin omsætning via kinesiske aktiviteter, og et større antal Mærsk-skibe har ligget uvirksomme hen i Asien. Her har der ikke været kranførere til at betjene kranerne og ingen lastbilchauffører til at køre containere ind og ud af havnene.

Corona-udbruddet minder os naturligvis om, at rederierne og flyselskaberne – gennemglobaliserede som disse industrier er – står først i rækken til at blive ramt af en global epidemi.

Og den ubehagelige sandhed er, at det desværre kan blive meget, meget værre endnu. Der er selvsagt ikke meget, som rederierne kan gøre andet end at være så dygtige som mulig til at håndtere de praktiske problemer, som situationen afstedkommer. Og her står de danske rederier heldigvis stærkt.

Men det giver stof til eftertanke: Uanset om vi taler om krydstogtskibe i Asien eller verdens største containernetværk hos Mærsk eller skibene fra D/S Norden, der transporterer jernmalm fra Sydamerika til Kina, så er status, at søfarten binder lande og mennesker sammen. Og når en global pandemi for alvor slår til, og gør det farligt for mennesker at interagere med hinanden, så ligger krydstogtskibe, containerskibe og tørlastskibe pludselig stille. Bomstille.

Meget er der blevet sagt om skrevet om digitalisering og automatisering i skibsfarten. Men når mennesker pludselig ikke længere kan interagere frit, så forslår al teknologien som en skrædder i Helvede. Så går alting i stå.

Hvad angår færgerederierne er situationen nærmest håbløs. De indelandske færger har brug for passagererne - og indtægterne fra disse - for at kunne overleve. Men samtidig er de danske færgeruter vital infrastruktur, og kan derfor ikke indstille driften.

Hvis der skal varer ud til de danske øer, så skal færgeruterne være i drift. Men færgerne tjener ingen penge. Folk er holdt op med at rejse.

Vi må håbe, at situationens alvor for færgerederierne allerede er gået op, så der kan blive lagt en plan for, hvordan staten kan holde hånden under sine færger i en så alvorlig krise som denne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156