Vækst i top- og bundlinje hos Viking i 2019
Viking Life-Saving Equipment A/S øgede i 2019 omsætningen med godt 750 mio. kr. og nærmer sig 2,8 mia. kr. Resultatet før skat er steget med 50 mio. kr. til 205 mio. kr., og dermed har koncernen med hovedsæde i Esbjerg og produktion i en række lande oplevet profitabel vækst.
Det skriver virksomheden i dag i en pressemeddelelse.
Regnskabsåret var det første hele år med den fulde effekt af opkøbet af den norske producent af liv- og redningsbåde, Norsafe AS, der nu er fuldt integreret.
- Vi har præsteret vækst i omsætning og overskud, ikke kun fordi vi har opkøbt et stort selskab, for fremgangen er bredt fordelt på alle forretningsområder. Målt på både økonomi og den menneskelige dimension er integrationen af Norsafe forløbet meget fint, og ude i verden har et antal lokationer fået et løft på grund af sammenlægningen. Det gælder for eksempel i Singapore, Dubai og i Rotterdam, og vi har fået større tilstedeværelse i Japan, hvor Norsafe var klart størst, udtaler Vikings’ administrerende direktør, Henrik Uhd Christensen.
One stop shop er en realitet
Viking opkøbte i december 2019 Drew Marine FSR med hovedsæde i Rotterdam. Dermed udbygger Viking sin position inden for service af brandslukningsudstyr, Marine Fire Service (MFS), til at være en af verdens førende på området med flere end 100 specialuddannede teknikere fordelt på flere end 40 lokationer.
- Med de seneste opkøb har vi nået vores målsætning om at tilbyde kunderne et one stop shop-koncept inden for alle aspekter af maritimt sikkerhedsudstyr. Den globale og lokale tilstedeværelse er på plads, og vi står nu klart stærkere med leveringsevne og kritisk masse.
- Hvert serviceområde består nu af mindst 100 teknikere og som minimum 40 servicestationer, der kan udføre safety service-opgaverne. Vi er til stede, hvor vi gerne vil være, og vi har ressourcerne på alle essentielle shipping og offshore-lokationer, siger Henrik Uhd Christensen.
Den globale serviceforretning bygger på flerårige leasingkoncepter med inkluderede serviceaftaler som Viking Shipowner Agreement (SOA), der fortsat udvikler sig betydeligt og taler ind i et fragtskibsmarked, der er under pres af omkostninger og lav nybygningsaktivitet.
- Servicekoncepter som SOA formår at skabe vækst i et presset marked, da de er svaret på, hvad skibsrederne efterspørger. De flerårige aftaler reducerer både administrative byrder og omkostninger, og de skaber forudsigelighed, siger Henrik Uhd Christensen.
Krydstogtindustri påvirket af coronavirus
Vikings største segmenter er fragtskibsmarkedet (cargo), krydstogtskibe og færger samt offshore, og af dem leverer passagermarkedet fortsat den højeste vækst. Med udbruddet af coronavirus i Kina og spredningen til et stort antal lande har krydstogtindustrien dog også de mest usikre fremtidsudsigter ved indgangen til 2020.
Offshoremarkedet har siden 2015 ligget underdrejet som følge af det store fald i prisen på råolie. Segmentet har trukket en del af stigningen i salget af livbåde, men det er mere udtryk for enkeltprojekter, end at olie- og gasindustrien har genvundet styrken. Først fra 2021 er der forventning om en generel bedring i form af nye projekter på både eksisterende og nye felter.
Med to opkøb på lidt over et år og engangsudgifter til integrationen af Norsafe er både de samlede omkostninger og koncernens gæld vokset i 2019.
Omkostningerne vil falde i de næste år, og trods den høje egenkapital vil der være fortsat fokus på en kontrolleret udvikling og dermed på at nedbringe koncernens gæld. Som følge af den større aktivmasse er soliditetsgraden faldet marginalt til 42,6 pct. (2018: 43,8 pct.)
Viking Life-Saving Equipment passerede i forrige regnskabsår en egenkapital på en milliard kroner, og den udgjorde ved udgangen af 2019 godt 1,1 mia. kr.
mio. DKK | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 2.767 | 2.016 |
Resultat af primær drift | 213 | 155 |
Resultat før skat | 205 | 155 |
Resultat efter skat | 166 | 111 |
Aktiver | 2.611 | 2.311 |
Egenkapital | 1.113 | 1.013 |
(Gennemsnitlige antal ansatte) | 2.921 | 2.212 |