JD-Contractor finder ubåd fra 1. Verdenskrig
Der var stor glæde på skibet 'Vina' i går. For efter 'Vina' i forgårs stævnede ud fra Thyborøn, har der været gevinst for Holstebro-virksomheden JD-Contractor med Gert Normann Andersen som ejer.
Det skriver TV Midtvest.
Gevinsten er kommet i form af den engelske ubåd 'L10' fra 1. Verdenskrig, som skibets dykkere har fundet på havets bund 143 kilometer nord for hollandske Terchellengen – en ø i internationalt farvand på tysk sokkelområde.
- Det er et stort fund. Det er den eneste ubåd i L-typen, som sank under 1. Verdenskrig. Resten af L-serien er hugget op for mange år siden, fortæller Gert Normann Andersen til TV Midtvest og fortsætter:
- 'L10' sank med 38 mand ombord, og der er nogle pårørende og efterkommere, som bliver glade nu. Historien har været uforløst indtil nu. Vi er de første i verden, der fortæller, at ubåden ligger der.
'L10' sank, efter at den havde nedskudt en tysk torpedobåd, som ledte efter overlevende fra en anden sunket tysk torpedobåd. Efterfølgende kom fire andre tyske torpedobåde og sænkede 'L10'. Scanninger fra 'Vina' viser, at ubåden og begge tyske torpedobåde ligger i dybet.
På jagt efter noget andet
Det var med håbet om at finde den polske ubåd 'Orzel', at skibet 'Vina' med 26 besætningsmedlemmer onsdag forlød Thyborøn. 'Orzel' er en ubåd fra 2. Verdenskrig, og den betragtes som den mest eftersøgte ubåd i verden.
Med ombord på Vina er otte mand fra det polske projekt Santi Odnalezc Orla, hvis eneste formål er at finde den polske ubåd. De har tidligere været ude på seks ekspeditioner, men uden held indtil videre.
- Selvom det ikke var 'Orzel', vi fandt, så er det en fantastisk historie. Det er lige til en Hollywood-film. En ubåd og de to torpedobåde og deres skæbne under 1. Verdenskrig. For os handler det om at fortælle den gode historie, så det endnu en fantastisk historie, vi er stødt på i vores jagt efter Orzel, siger Tomasz Stachura, der er teamleder på Santi Odnalezc Orla, til TV Midtvest.
Vina og besætningen vil sejle videre til et minefelt, som tyskerne lagde ud i Nordsøen under 2. verdenskrig, for at lede efter flere ubåde. Men først skal dykkere fra Polen og Danmark i vandet, hvor de vil forsøge at finde et kendetegn fra 'L10', som de kan bringe med til overfladen. Ved det sidste dyk skal der ligeledes nedlægges et skilt til minde om, at ubåden er blevet fundet.
Også mulighed for hollandsk fund
Selvom hovedattraktionen på ekspeditionen er 'Orzel', er der også mulighed for at gøre et andet fund. Gert Normann Andersen fortalte før ekspeditionens start, at også den hollandske ubåd 'O 13' er et sted derude.
- 'Orzel' og 'O 13' er de to mest eftersøgte ubåde i verden, men nu må vi se, hvad vi finder. Men hvis vi finder en af dem, så er det en verdenssensation, sagde Gert Normann Andersen til TV Midtvest.
Som Søfart tidligere har skrevet, sejlede multi purpose-skibet 'Vina' ud på sin første ekspedition for Sea War Museum Jutland, hvor Gert Normann Andersen er direktør, for et års tid siden.
Læs mere: På jagt efter Nordsøens skibsvrag