Styrelse bakker op om metanol til fremdrift
Nyt projekt har fået titlen "Metanol som brændstof i marinedieselmotorer" og er støttet af Energistyrelsen
Test af metanol hos Teknologisk Institut inden test på større MAN marinedieselmotor hos Alfa Laval. Foto: Teknologisk Institut
Det oplyser Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.
Det nye projekt har fået titlen "Metanol som brændstof i marinedieselmotorer". Det er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP og stiler mod at gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol.
- Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2-neutralt af blandt andet biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual fuel-teknologi, det vil sige at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne, siger seniorspecialist Kim Winther fra Teknologisk Institut i meddelelsen.
Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.
- Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2-neutralt alternativt brændstof, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.
I MAN Energy Solutions oplever man "en del" efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.
- Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os, siger ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions i meddelelsen.jhm