Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden
Imens scrubbere er så god en business case, at selv hårdnakkede modstandere som tankrederiet Euronav nu begynder at bestille nybygninger med røgrensere, er der endnu stor usikkerhed om, hvilke konsekvenser teknologien fører med sig for miljøet.
En ny rapport, som er udarbejdet for IMO, peger på, at de giftige stoffer i skibes udstødning, som igennem en scrubber bliver vasket ud af udstødningen og i stedet ledt ud i havet, kan forplante sig til fisk og skaldyr.
På den måde kan forureningen overgå fra at udgøre en primær forgiftning for de mennesker, der er udsat for de giftige gasser, til at blive en sekundær forgiftning for de mennesker, der indtager fisk og skaldyr.
Det skriver The Guardian, der er kommet i besiddelse af rapporten.
IMO's rapport peger blandt andet på, at aromatiske kulbrinter, der findes i udstødningen fra forbrændingsmotorer, kan føre til kræft i hud, lunger, lever, mave og blære. Rapporten understreger dog også, at der ikke er tilstrækkelige data tilgængelig tli at konkludere noget endeligt.
- Gennemførelsen af en foreløbig risikovurdering har ikke været mulig på baggrund af den tilgængelige information, fremgår det ifølge The Guardian af rapporten.
Bør forbydes
Den scrubber-kritiske rapport kommer i en tid, hvor shippingindustrien globalt set har brugt mere end 80 mia. kroner på at retrofitte scrubbere på flere tusinde handelsskibe.
IMO's krav om, at der maksimalt må være 0,5 pct. svovl i skibenes brændstof, med mindre de er forsynet med en scrubber til at vaske svovlen ud, trådte i kraft ved indgangen til 2020.
Derefter steg prisen på lavsvovlsholdigt bunker kraftigt. Tal fra Monjasa (se galleri) viser, at prisforskellen i forhold til den traditionelle heavy fuel oil med 3,5 pct. svovl i nogen grad blev udjævnet i løbet af januar, men ikke desto mindre er tilbagebetalingstiden på en scrubber stadig så favorabel, at det ligner en oplagt løsning, når en skibsreder kigger i regnearket.
I interesseorganisationen Transport & Environment er holdningen dog, at den seneste rapport bør få IMO til at skride til handling.
- Skibe bør ikke få tilladelse til at bruge scrubbere, hvis IMO ikke har nogen idé om konsekvenserne for menneskeligt helbred og forurening af fødekæden, siger kampagneleder Lucy Gilliam til The Guardian og fortsætter:
- Stigningen i scrubber-brug betyder, at stigende mængder aromatiske kulbrinter vil ophobe sig i sedimenter over tid, og ingen ved, hvad påvirkningen af menneskeligt helbred vil være.
Vandlopper reagerer
Flere studier har tidligere påvist, at der ikke er nogen nævneværdig risiko forbundet med udledningen af vaskevand fra scrubbere. Sidste år viste forskning fra IVL Svenska Miljöinstitutet dog, at små organismer som vandlopper, der er en central del af fødekæden, reagerer kraftigt på vaskevandet.
Miljøinstituttet påpegede, at flere af urenhederne i vaskevandet bliver nedbrudt hurtigt, og selvom de er akut giftige, er der ikke nogen risiko forbundet med, at et enkelt skib med aktiv scrubber passerer. Problemet er derfor størst i sejlrender, flodmundinger og havne
- Når havmiljøet uafbrudt udsættes for scrubbervand fra nye fartøjer, bliver den akutte gift vedvarende. Jeg ser en stor risiko for, at biodiversiteten kommer til at formindskes på grund af scrubber-teknologien, sagde Kerstin Magnusson, maritim økotoxikolog på IVL og medforfatter til rapporten.
Læs mere: Svensk studie retter kraftig kritik af scrubbere
Artiklen er en del af temaet IMO 2020-svovlregler.