23948sdkhjf

Danske Rederier efterlyser international mission i Guinea-bugten

Antallet af kidnapninger af søfolk ud for Vestafrikas kyst er stærkt stigende. Danske Rederier håber på hjælp

Brancheorganisationen Danske Rederier råber nu vagt i gevær og opfordrer til, at regeringen arbejder for at få en international mission i området, der kan beskytte den danske skibsfart og ikke mindst danske søfolk.

Opfordringen kommer efter, at piratangreb og kidnapninger bliver stadigt flere og mere voldsomme ud for den vestafrikanske kyst.

- Vi må desværre sige, at vi over det sidste stykke tid har set en række alvorlige angreb og kidnapninger i Guinea-bugten og ud for Vestafrika. Det gør, at vi bliver bekymrede for vores søfolk, siger adm. direktør for Danske Rederier Anne H. Steffensen og fortsætter:

- På ethvert givent tidspunkt har vi 30-40 skibe i området, så vi er selvfølgelig bange for at blive ramt.

Uden fortilfælde

Som Søfart tidligere har skrevet, har International Maritime Bureau (IMB) da også rapporteret om den hastigt eskalerende udvikling, ikke mindst ud for Nigeria.

I 2019 blev 121 søfolk kidnappet i området mod 78 i 2018. Alene i de sidste tre måneder af 2019 blev 64 søfolk kidnappet i seks forskellige kapringer. I hovedparten af tilfældene blev besætningerne beskudt.

- Vi er fortsat bekymrede over, at der er registreret en hidtil uset stor stigning i antallet af kidnapninger, skriver leder af IMB Michael Howlett i en rapport.

EU-ledet mission

Danske Rederier mener, at udviklingen kalder på handling både hos de danske og internationale myndigheder.

- Vi vil meget gerne have mere opmærksomhed på situationen fra danske og internationale myndigheder. Og vi vil gerne have, at sikringsniveauet bliver hævet, så der bliver truffet flere sikkerhedsforanstaltninger, siger Anne H. Steffensen og fortsætter:

- Vi så meget gerne også en EU-ledet mission i området. Også fordi angreb sker langt fra kysten i internationalt farvand.

Da pirattruslen ud for Somalia for få år siden var ganske voldsom, reagerede det internationale samfund med en international mission, der beskyttede skibsfarten.

Nogle landes skibe begyndte at hyre bevæbnede vagter og bevæbne deres besætninger. Det viste sig i mange tilfælde effektivt.

- Det er ikke så let at gøre i Vestafrika, fordi en del af angrebene sker inde i landes territorialfarvande. Men det er noget af det, vi kigger på at kunne få lov til, siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12