Færre svovlsyndere i dansk farvand
Det står bedre til med overholdelse af svovlgrænsen i dansk farvand, end det har gjort på noget tidspunkt siden, de særlige Seca-krav om maksimalt 0,1 pct. svovl i brændstoffet trådte i kraft for fem år siden.
Det fremgår af en ny rapport, som Miljøstyrelsen har udgivet.
Af de 615 skibe, der er blevet målt ved overflyvninger i perioden marts til december 2019, havde 22 skibe et markant forhøjet svovlindhold – det vil sige et svovlindhold på 0,15 pct. eller mere.
Det svarer til 3,6 pct. af de målte skibe, hvilket er væsentligt under niveauet på 7,3 pct. i 2018 og 5,4 pct. i 2017.
Opgørelsen fremhæver desuden, at intet skib blev målt med mere end 0,64 pct. svovl i brændstoffet. Dermed er det første år, siden målingerne blev introduceret, at der ikke er blevet målt skibe med 1,0 pct. svovl eller mere.
Rapporten peger på, at den stadigt mere udbredte brug af scrubbere lader til at have en positiv effekt. Om scrubbere også kan tage æren for, at der er færre af de grelle tilfælde, er sværere at konkludere på.
- I nogle tilfælde hjælper scrubbere uden tvivl på skibe, der ellers kæmper med langvarige resteffekter fra brændstofskifte, så de renser udstødningen mere effektivt. I andre tilfælde spiller risikoen for at blive opdaget måske også en rolle, fremgår det af rapporten.
Imens der blev rapporteret om færre tilfælde af overtrædelser, tegner der sig et tydeligt mønster: Langt de fleste overtrædelser sker i farvandet nord for Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Der er dog ikke noget mønster i, om overtrædelserne sker på skibe, der er på vej i nord- eller sydgående retning
Rapporten er lavet af Explicit på baggrund af de svovlprøver, der er blevet foretaget i luften igennem 2019. Det er Explicit, der foretager svovlprøverne i form af overflyvning med helikopter.
Læs også: Nye sensorer skal dokumentere skibes svovludledning