Fremtidens modulære fiskefartøj er klart
Fremtidens fiskefartøj sparer op mod 60 pct. alene på brændstof. Det er konklusionen i det treårige projekt Fremtidens Modulære Fiskefartøj, hvor bl.a. JOBI Værft, Ship Con og DTU Aqua har deltaget.
Med udkommet af projektet kan fiskere nu kan hente viden og inspiration til nybygning af moderne fartøjer på 17 og 24 meter. Det oplyser Erhvervshus Nord i en pressemeddelelse.
Ambitionen med fremtidens modulære fiskefartøj er at tage eksisterende teknologier og materialer i forhold til energioptimering, drift, fremdrivning, arbejdsmiljø, arbejdssikkerhed, fangstmetoder og skrogformer og koge det ned til to moderne fiskefartøjer på 17 meter og 24 meter med henblik på kyst- og kystnært fiskeri.
Markant reduktion
– Vi ville skabe et fiskefartøj, der var energioptimeret på alle fronter. Det er lykkedes. Vi er nede på et energiforbrug på under 50 pct. i forhold til et traditionelt fartøj. Det gør resultatet interessant for fiskerne, da en af deres største udgifter er til brændstofforbrug, forklarer Per Frank Hansen fra Erhvervshus Nord.
– Der er en estimeret besparelse på 61 pct. for et fartøj på 24 meter og cirka 45 pct. for et 17 meter fartøj. Brændstofbesparelsen er kun på fremdrivning, fangstredskaber, skroget og elforbruget. Hvis man begynder at indregne fiskefabrikken og al udnyttet varme og kulde og de andre små optimeringer, så bliver besparelsen endnu større, uddyber han.
Konceptet sandsynliggør, at energioptimeringer kan reducere brændstofforbruget i 24 meter fartøjet med cirka 61 pct. Den nødvendige investering herfor er cirka otte millioner kroner, hvilket giver en kort tilbagebetalingstid.
For et 17 meter fartøj er forbruget – og dermed besparelsen – mindre, men ligger dog fortsat på cirka 45 pct.
Ifølge Jesper Faurholt, adm. direktør på JOBI Værft i Strandby, har danske og udenlandske fiskere nu fået et idékatalog og et værktøj til at træffe de rigtige valg, når de står overfor at skulle renovere eller bygge et nyt fartøj.
– Vi ser et stort potentiale for disse typer fartøjer i hele Skandinavien, Island, Færøerne, Grønland og Nordeuropa. Vi håber naturligvis at kunne øge vores markedsandel af nybygninger i dette segment, fortæller værftsdirektøren.
Mulighed for batterier
Skroget er designet i stål, da langt de fleste fiskere efterspørger det. Der er anvendt dieselelektrisk fremdrivning, da det giver en stor brændstofbesparelse og muliggør anvendelsen af to propeller uden at skulle have to drivlinjer, som sparer plads. I 17 meter-udgaven er der mulighed for at opnå yderligere besparelser ved at benytte de installerede batterier, når der ikke er behov for fuld effekt.
Foruden de mange økonomiske optimeringer giver designet forbedringer for arbejdsmiljøet og arbejdssikkerheden om bord.
Det moderne fangstudstyr er også med til at sikre en skånsom behandling af fisken og øge værdien af råvaren.
Projektet Fremtidens Modulære Fiskefartøj har været støttet med 1,9 millioner kroner fra EU’s Regionalfond.