Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten
Set i det store perpektiv er der grund til begejstring over den seneste opgørelse fra International Maritime Bureau. Den viser, at antallet af piratangreb i alverdens farvande faldt fra 201 tilfælde i 2018 til 162 i 2019.
De indrapporterede episoder sidste år omfatter fire kapringer. 11 gange blev der skudt mod skibe, 130 gange gik pirater ombord, og 17 gange mislykkedes piraterne i forsøget.
Når der alligevel ikke er den store grund til begejstring, skyldes det, at særligt ét farvand stikker ud fra den positive udvikling. I Guinea-bugten steg antallet af kidnapninger med mere end 50 pct. fra 78 tilfælde i 2018 til 121 kidnapninger i 2019.
Det svarer til, at mere end 90 pct. af alle kidnapninger sidste år fandt sted i det vestafrikanske farvand, hvor udviklingen for alvor eskalerede hen mod slutningen af året. Alene i årets fjerde kvartal blev 64 besætningsmedlemmer tvunget til at forlade deres skib og følge med piraterne til en ukendt destination på land.
Skal snakke mere sammen
Dertil kommer, at samtlige fire kapringer og ti ud af 11 af de episoder globalt, hvor pirater åbnede ild mod handelsskibe, fandt sted i Guinea-bugten.
- Vi er stadig bekymrede over, at der i regionen er oplevet en hidtil uset stigning i antallet af kidnapninger, siger IMB's direktør Michael Howlett i en pressemeddelelse.
Han mener, at de seneste tal understreger vigtigheden af, at der bliver udvekslet mere information og koordineret mere imellem fartøjer og alarmtjenester i regionen.
- Uden den nødvendige struktur på plads vil vi ikke være i stand til præcist at udpege områder med høj risiko for søfolk og adressere stigningen i piratangreb, siger han.
Distraktioner ved Singapore
Guinea-bugten er dog ikke det eneste farvand, der har gjort sig uheldigt bemærket i det forgangne år. Også i Singapore-stræderne eskalerede pirateriet, der kom til udtryk i 12 væbnede røverier, hvoraf de 11 fandt sted i årets sidste kvartal. Til sammenligning var der kun tre episoder i hele 2018.
Alligevel betegner IMB piratangrebenes intensitet i stræderne som værende på et lavt niveau, hvor der typisk er tale om væbnet røveri fra skibet.
- Det er en distraktion og potentielt farligt for besætningen, siger Michael Howlett og tilføjer, at han er taknemmelig over samarbejdet med ordensmagten i Singapore, der har reageret hurtigt på flere anmeldelser.
Rederier på barrikaderne
Som Søfart tidligere har skrevet, har den danske regering besluttet at sende en fregat til Hormuz-strædet, hvor den senere i i efteråret 2020 skal ledsage et fransk hangarskib i bestræbelserne på at skabe stabilitet i regionen.
Beslutning, der blev truffet i december sidste år, fik Danske Rederier til at understrege, at politikerne ikke må glemme de udfordringer, som der ses med pirateri og kidnapninger i Guinea-bugten. Et område, der af mange rederier ses som en endnu mere alvorlig sikkerhedstrussel end Den Persiske Bugt er for tiden.
- Efter vi i mange år havde problemer med pirateri øst for Afrika, så er problemerne nu i høj grad flyttet til Guinea-bugten vest for Afrika. Vi ser desværre alt for mange alvorlige hændelser her, så her er der også behov for at højne sikkerheden, sagde Danske Rederiers adm. direktør Anne H. Steffensen.
Der er ikke rapporeteret om piratangreb i farvandet ud for Somalia i 2019.
Læs også: Danmark sender fregat til Hormuz-strædet