23948sdkhjf

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

I dag underskriver USA og Kina første del af en handelsaftale, som på sigt kan være med til at normalisere handelsforholdet mellem de to lande

Kina og USA er dansk skibsfarts to klart største markeder, og duellen om straftold har kunnet mærkes.

Derfor ser Danske Rederier positivt på den handelsaftale, som de to lande vil underskrive første del af i eftermiddag dansk tid. Det kan være første skridt i retningen mod en mere normal handelssituation mellem landene og påvirke stemningen på de globale markeder, skriver brancheorganisationen i en pressemeddelelse.

- Aftalen kan forhåbentlig være med til at vende den negative udvikling for verdenshandlen, som vi har set den senere tid. Som udgangspunkt har vi ikke nogen forventning til, at den vil betyde et stort skub for den globale efterspørgsel, men aftalen vil bidrage til en mindre grad af usikkerhed i markedet, hvilket handel og investeringer vil nyde godt af. Det vil også smitte af på de danske rederiers markeder, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier, i meddelelsen.

Op mod 90 pct. af den globale handel bliver transporteret med skibe, og usikkerheden i verdensøkonomien og den lave vækst i den globale økonomi har også dæmpet vækst i efterspørgslen på transport af varer til søs.

Danske rederier har også på første hånd kunnet følge de ændringer i handelsstrømmene, som toldsatserne har medført – hvor for eksempel eksport fra Brasilien har erstattet meget af eksporten fra USA.

Håber på faste spilleregler

Aftalen, som kaldes ”Phase One”, forventes blandt andet at betyde en øget kinesisk import af amerikanske varer og services inden for bl.a. landbrug og energi, der som minimum overstiger 2017-importen med 200 mia. dollar over de næste to år.

Jacob K. Clasen understreger dog, at der stadig er straftold for flere hundrede mia. dollar på handel mellem de to lande.

- Fra Danske Rederier håber vi, at de to lande kommer så langt i deres indbyrdes forhandlinger, at fremtidige stridigheder i højere grad kan følge nogle fastlagte spilleregler. Det vil give større ro og forudsigelighed, siger han.

Danske rederier eksporterer for 17,1 mia. kroner til USA og 25,8 mia. kroner til Kina, hvilket svarer til 23 pct. af rederiernes samlede eksportaktiviteter.  

I 2018 løb eksporten fra danske rederier op i 188 mia. kroner. Samhandelen imellem USA og Kina står for fire pct. af verdenshandelen.

Læs også: Rindbo: 2020 bliver et skelsættende år

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11