Mere container-kapacitet på vandet i 2019
Der var flere containerskibe på søen ved udgangen af 2019, end analysehuset Alphaliner havde forventet.
Det skriver Børsen.
Væksten i den globale containerflåde endte på fire pct., hvilket var en halv til en hel pct. højere en forventningen. Det hænger primært sammen med, at færre containerskibe end forventet blev skrottet.
Alligevel endte den sidste halvdel af 2019 med relativt høje rater. Det fik Alphaliners rateindeks til at slutte året i 80,4 point, hvilket er 44 pct. højere end de 55,9 point, som indekset lå på ved udgangen af 2018.
De højere rater hænger dog blandt andet sammen med, at et stort antal containerskibe i slutningen af 2019 var på værft for at få monteret en scrubber. Det var med til at skabe balance i udbud og efterspørgsel efter kapaciteten, som dog igen står for fald, når skibene vender tilbage til markedet med en scrubber monteret.
En anden trussel for containerrederierne såvel som for branchen generelt i det nye år er de nye svovlkrav fra IMO. De skibe, der ikke har fået monteret en scrubber, skal nu overgå til bunker med et svovlindhold på maksimalt 0,5 pct., hvilket for Mærsk alene vil medføre en forventet merudgift til brændstof på to mia. dollar om året.
Læs også: 2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne