Maersk Tankers stifter ny shipping-virksomhed
Et digitalt produkt, der kan hjælpe rederier til at nedbringe omkostningerne til bunker, er kerneydelsen i en ny shipping-virksomhed, som Maersk Tankers har stiftet.
Der er endnu ikke fundet et navn til virksomheden, men det ligger fast, at den hidtidige flådechef i Maersk Tankers, Søren C. Meyer, er udnævnt til CEO i det nye selskab, og dermed er fratrådt sin position i Maersk Tankers. I det nye selskab refererer han indtil videre til Maersk Tankers' CEO Christian M. Ingerslev.
Det digitale produkt, som Maersk Tankers selv har udviklet og nu vil sælge til resten af shippingindustrien, hedder Simbunker. I en pressemeddelelse oplyser Maersk Tankers, at Simbunker optimerer fartøjers udgifter til bunker, som tegner sig for op til 60 pct. af de samlede omkostninger ved at sejle med et skib. Simbunker opnår besparelserne ved at fastlægge den optimale hastighed, rute og indkøb af bunker.
- I løbet af det seneste års tid har vi udviklet et produkt, som beviseligt har sænket CO2-emissionerne. Det er med det for øje, at vi nu giver det mulighed for at få den bedst mulige succes i hele industrien. Hvis vi skal nå IMO's mål om at reducere CO2-udslippet med 50 pct. i 2050, er det vigtigt, at vi som en af de største spillere går forrest, siger Christian M. Ingerslev til Børsen.
Med sig over i det nye selskab får Søren C. Meyer 12 medarbejdere fra Maersk Tankers digitale afdeling.
Stiftelsen af den nye virksomhed har ført til en omorganisering på direktørgangen hos Maersk Tankers. Claus Grønborg, der hidtil har været kommerciel direktør (CCO), kommer fremover til at have titel af investeringsdirektør (CIO). Bag titlen ligger, at han både er øverste chef for flådestyring og strategisk vækst.
Maersk Tankers er nu gået på jagt efter en ny kommerciel direktør.
Læs også: Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'