Danmark sender fregat til Hormuz-strædet
Regeringen vil sende en fregat inklusive en helikopter og op mod 155 mand til det strategisk vigtige Hormuz-strædet i fire måneder fra efteråret 2020 for at håndhæve sikkerheden.
Det oplyser udenrigsminister Jeppe Kofod (S) efter et møde i Det Udenrigspolitiske Nævn torsdag, hvor også forsvarsminister Trine Bramsen (S) deltog.
- Det er vigtigt i forhold til at sikre, at skibe kan færdes frit. Det er en vigtig del af international lov og ret, og det er vigtigt, at vi gør det med vores europæiske allierede Frankrig og Holland, siger Jeppe Kofod og fortsætter:
- Det handler om Iran og om at fastholde et vigtigt pres på Iran for at sikre, at atomaftalen efterleves. Gennem vores bidrag i den persiske golf kan vi sikre, at vores skibe kan sejle uhindret uden risiko for deres sikkerhed, siger Jeppe Kofod.
Vigtigt signal
De mange hændelser og uroligheder i Hormuz-strædet har den seneste tid skabt en usikker situation for handelsskibene og deres besætninger. Og med 150-170 dansk opererede skibe gennem stræder hver måned har passagen stor strategisk betydning for både dansk og international skibsfart.
Derfor hilser man i Danske Rederier beslutningen om et dansk bidrag velkomment. Det er vigtigt, at der holdes godt øje med trafikken i området, så skibene trygt kan benytte denne vigtige handelsrute, lyder det i en pressemeddelelse.
- Det er vigtigt, at vi som stor søfartsnation er vores ansvar bevidst, og med bidraget her sender Danmark et klart signal om, at vi vægter sømændenes sikkerhed og handelsskibenes ret til sikker passage højt, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i meddelelsen.
Glem ikke Guinea
De nye danske bidrag vil indgå i en europæisk-ledet mission i Hormuz-strædet. Desuden består bidraget af en til to officerer, der skal arbejde i det franskledede hovedkvarter i Abu Dhabi i 12 måneder.
Situationen, som den har udspillet sig hen over sommeren i den Persiske Bugt, er dog kun et af flere områder med uroligheder og en usikker situation for handelsskibene og deres besætninger.
Derfor understreger Danske Rederier, at politikerne ikke må glemme de udfordringer, som der ses med pirateri og kidnapninger i Guinea-bugten. Et område, der af mange rederier ses som en endnu mere alvorlig sikkerhedstrussel end den Persiske Bugt.
- Efter vi i mange år havde problemer med pirateri øst for Afrika, så er problemerne nu i høj grad flyttet til Guinea-bugten vest for Afrika. Vi ser desværre alt for mange alvorlige hændelser her, så her er der også behov for at højne sikkerheden, siger Anne H. Steffensen.
Læs også: Gidsler fra 'Bonita' frigivet i Nigeria