Den grønne omstilling af skibsfarten har nu også taget fart i den oceangående del af skibfarten.
Hverken batterier, bio-brændstoffer eller andre CO2-neutrale fremdrivningsteknologier udgør som bekendt for nuværende et realistisk alternativ til fossile brændsler i den oceangående del af skibsfarten.
Alligevel er batterierne i fuld gang med at ...
Fremtidens totakts-motor er krydret med batterier
B&W’s gamle skibsmotorfabrik i Sydhavnen vandt verdensherredømmet på dieselmotorer til oceangående skibe - i dag har sælgerne batteripakker med i tasken, når de sælger motorer til rederierne
3
Billeder
Mærsk har som det første rederi introduceret en batteripakke på et containerskib. Batterierne skal ikke levere strøm til fremdriften, men udelukkende til skibets øvrige elektriske systemer. Navnlig i hårdt vejr giver det ikke stor mening at bruge batteripakker som energikilde til peak shaving på et skib med totakts-motor. Foto: Vladimir Tonic
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement