23948sdkhjf

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Årets sidste møde i Skibsteknisk Selskab 2. december blev traditionen tro bl.a. brugt til at uddele selskabets årlige hæderslegat.

Det gives til en eller flere kandidater fra en maritim uddannelsesinstitution, som har gjort en særlig indsats i forbindelse med sit studium inden for det skibstekniske område.

Hæderslegat gik denne gang til Philip Holt for hans kandidatspeciale. Legatet blev overbragt af lektor Ulrik Dam Nielsen, som også har været Philip Holts vejleder på projektet.

Philip har udført et veludført afgangsprojekt, hvor han ved det afsluttende forsvar i august fik karakteren 12. Philip har på grundig vis analyseret problemstillingen, som gradvis er ved at opstå i forbindelse med at fremtidens skibe får installeret en relativ begrænset motoreffekt. Noget, der er nødvendiggjort for, at deres energieffektivitet bliver bedst mulig. Altså, at skibets såkaldte EEDI-værdi bliver lavest mulig. EEDI står for Energi Effektivitets Design Index, og udtrykker populært sagt CO2-udslippet per ton dødvægt per sømil.

Når effekten reduceres, kræver det øget fokus på samspillet mellem propeller og motor for at opnå tilstrækkelig god manøvreevne og fart gennem bølger, og det er denne problemstilling, Philip Holt har undersøgt via sit afgangsprojekt "Design tool for preliminary evaluation of compliance with minium propulsion requirements according to IMO assesment level 2"

Philip Holt er nu ansat hos MAN Energy Solutions, hvor han bl.a. beskæftiger sig med dette emne.

Ved tildelingen af legatet er det også taget med i betragtning, at Philip Holt har gjort en stor indsats i DTUs maritime studenterforening, Nul-Kryds, hvor han har været meget involveret i at arrangere faglige ekskursioner og invitation af virksomheder til DTU. Med legatet følger en check på 10.000 kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078